Imam Haji Hambali | Tirana Aduka
Custom Search

Friday, July 27, 2012

Imam Haji Hambali

     Orangnya amat mudah tersenyum...baik dengan remaja ,kanak-kanak mahupun golongan sebaya....Dalam lingkungan umur 40an......usianya ketika itu
Haji Hambali atau lebih mesra Wak Aji di kalangan orang kampung...merupakan Iman satu di temapt aku....Bertugas di Masjid tempat aku...dari aku kecil hingga dewasa....

Beliau ada mengadakan kelas mengaji...tetapi bukan untuk kanak-kanak ...Untuk dewasa sahaja....dan bukan setiap hari....kelas-kelas fardu -Ain di  masjid.....dan memenuhi jemputan majlis-majlis ilmu di merata tempat....

    Aku dan rakan-rakan ke duduk lepak di tepi jambatan......dikejutkan oleh satu teguran salam......Ada ke orang tua bagi salam pada orang muda....kami semua menjawap salam tersebut....
Dengan menaiki basikal baloknya...Wak Aji berlalu dengan bersahaja......lepas memberi salam dia
senyum.....Oh ya......di suka berbasikal dengan basikal tuanya di waktu petang........aku gelar basikal balok....sebab basikal tu besar dan tempat duduk belakangnya pun besar.....yang bestnya basikal Wak Aji tu ada Gear....

    Wak Aji...orangnya amat ringkas....dari aku kecil hingusan hingga lah dah tua nie....rumahnya masih begitu.......walaupun hartanya banyak.....tapi tak namapak macam orang kaya......Hanya penduduk tempatan kampung aku saja yang tahu status Wak Aji ni.....Kalau   setakad 4 ,5 tahun baru bermastautin kat tempat aku...memang kompon la...nampak orang tua tu di sangka macam orang buang tabiat.....
Dia diIstiharkan oleh kerajaan Negeri Selangor sebagai......Orang yang tidak boleh membeli tanah...di selangor.....sampai macam tu sekali....

    Sambil memetik gitar....nyayian sumbang dari rakan-rakan memeriahkan lagi suasana....tidak memperdulikan orang yang lalu-lalang......memandangkan hanya dua biji gitar yang ada...aku hanya melihat dan menikmati sahaja lagu yang di dendangkan......bukan aku tak pandai main gitar....
Mood untuk memetik tak de waktu tu...

   Sehinggalah di suatu petang Wak Aji...memberhentikan basikalnya....di tongkat basikalnya di tepi kami....
Semua terpaku....kali nie dia tak memberi salam........Setelah selesai menongkat basikalnya....Barulah di memberi salam...

"Assalamualaikum wbth......" Bermula bicara
"Waalaikumsalam  Wak Aji.." kami serentak menjawap...sambil bersalaman dengannya
"Ada ruang untuk saya duduk.....?" tanya Wak Aji..
"Nash bangun la ko........!!!!"  gertak Ramin....
Bergegas Nash bangun dan memberikan Wak Aji ruang untuk duduk......
"Alhamdulillah....lega dapat duduk......" keluh Wak Aji....
Kami hanya tersenyum melihat...Wak Aji....menarik nafas lega....sambil di apit oleh dua mat rock.....
Naik segan pun ada.....Tanpa segan silu dia duduk dekat kami....Dahlah semua berambut panjang....tapi taklah comot.....kira ada lah rupa manusia.......baju pun taklah serabai.....

"Bagi sini gitar tu pada saya....." pinta Wak Aji.......
Nash memandang aku lalu terpaku...ada dua biji kat situ...yang nama satu Wak Aji minta....
"Wak Aji pandai main gitar ke...? Tanya Ramin dengan hairan.....
"Tak pandai main......petik-petik bolehlah......" Jelas wak Aji....

Di petik tali gitar dari atas kebawah.........di dengarkan nadanya.......
Wak aji setting sikit ...mungkin nada pada tali tu terlalu tinggi....

Peeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!

    Bab nie memang aku tak tahan.......Wak Aji tak pandai main lagu melayu...apatah lagi lagu mat salleh....
Wak Aji mendendangkan lagu Nasid Arab classic.......aku memang tak pernah dengar......tapi sedap BRO.......Siap goreng lagi...ada la 10 minit dia main lagu tu....Gitar tu dibuat macam GAMBUS je.......Cekap menggunakan pitrum gak...memang dahsyat lagu Arab.......
aku nak tepuk tangan mengiringgi beliau .....takut tak sedap....tapi akhirnya kami semua tepuk dengan tepukan gemuruh........Teruja....Wak Aji memang the best lah.....tak sangka...dalam diam....ada bakat rupanya....

9 comments:

Haryati Hamzah said...

pandai gak wak aji tu nasyid ye...

TiranaAduka said...

#Haryati Hamzah
Orang lama sis.....
cara nak pikat hati bebudak....makan masa gak.......akhirnya berjaya...

MERAH DELIMA said...

DENGAN BEBUDAK NI KENE BANYAK SABAR...NAK CARI TUNE PIKAT DIORANG KENE SAMA JADI MCM BUDAK2...DAH TU BILA DAH ADA LINK..KITA KEMBALI DEWASA...

TiranaAduka said...

#merah delima....

Bukan satakad mmain guitar je.....dia buat....kalau ada apa-apa aktiviti remaja..dia pun turut serta.....jadi semakin lama semakin tak segan nak tanya ttg bab agama padanya....

Thanks singgah...

Sambal Belacan said...

you belajar kat sini dulu ..?

ninest123 said...

lululemon, kate spade handbags, michael kors outlet, replica handbags, hermes, michael kors, ray ban pas cher, tn pas cher, nike blazer, burberry outlet online, nike free run uk, true religion outlet, timberland, vanessa bruno, ralph lauren uk, new balance pas cher, michael kors, burberry, ray ban uk, coach outlet, true religion jeans, hollister pas cher, north face, oakley pas cher, air force, ugg boots, true religion jeans, abercrombie and fitch, nike roshe, sac guess, vans pas cher, lacoste pas cher, mulberry, coach purses, coach outlet, true religion jeans, michael kors outlet, michael kors outlet, michael kors outlet, michael kors outlet, michael kors, nike air max, hogan, converse pas cher, nike air max, hollister, ugg boots, north face, michael kors, nike air max

ninest123 said...

lululemon, kate spade handbags, michael kors outlet, replica handbags, hermes, michael kors, ray ban pas cher, tn pas cher, nike blazer, burberry outlet online, nike free run uk, true religion outlet, timberland, vanessa bruno, ralph lauren uk, new balance pas cher, michael kors, burberry, ray ban uk, coach outlet, true religion jeans, hollister pas cher, north face, oakley pas cher, air force, ugg boots, true religion jeans, abercrombie and fitch, nike roshe, sac guess, vans pas cher, lacoste pas cher, mulberry, coach purses, coach outlet, true religion jeans, michael kors outlet, michael kors outlet, michael kors outlet, michael kors outlet, michael kors, nike air max, hogan, converse pas cher, nike air max, hollister, ugg boots, north face, michael kors, nike air max

ninest123 said...

insanity workout, mac cosmetics, hollister, gucci, timberland boots, celine handbags, longchamp, vans, mcm handbags, valentino shoes, nfl jerseys, herve leger, asics running shoes, beats by dre, hollister, instyler, ray ban, nike roshe, ralph lauren, hollister, ghd, louboutin, abercrombie and fitch, nike air max, converse outlet, new balance, reebok shoes, soccer shoes, baseball bats, p90x workout, nike huarache, babyliss, birkin bag, nike air max, giuseppe zanotti, nike trainers, lululemon, ferragamo shoes, iphone cases, oakley, soccer jerseys, vans shoes, bottega veneta, wedding dresses, chi flat iron, mont blanc, converse, north face outlet, north face outlet, jimmy choo shoes

ninest123 said...

doudoune canada goose, bottes ugg, ugg,ugg australia,ugg italia, moncler, replica watches, louis vuitton, canada goose uk, thomas sabo, canada goose, toms shoes, moncler, pandora charms, canada goose outlet, sac louis vuitton pas cher, supra shoes, moncler, montre pas cher, canada goose, canada goose, moncler outlet, swarovski, ugg boots uk, links of london, ugg pas cher, moncler, lancel, canada goose outlet, karen millen, louis vuitton, barbour, pandora jewelry, wedding dresses, coach outlet, juicy couture outlet, marc jacobs, louis vuitton, juicy couture outlet, pandora charms, louis vuitton, moncler, hollister, barbour jackets, ugg,uggs,uggs canada, pandora jewelry, moncler, canada goose, swarovski crystal, moncler