BUNGA KANTAN | Tirana Aduka
Custom Search

Wednesday, August 29, 2012

BUNGA KANTAN

Kata orang berbudi pada tanah ada hasilnya.....boleh guna ayat ni....
Aku dah puas rasanya melayan hati yang berduka lara.....kehulu kehilir......ntah apa yang di cari untuk mengubat hati ini .......kata orang berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul....

Tanah sekangkang kera.... ada tapi............semak samun......setiap hari aku lewati hanya menjeling dan memandang sekilas lalu.....


Terbuka pulak hati ....................untuk aku mengusahakan tanah yang semak terbiar....dulu arwah atuk ada tanam  getah...setelah berpuluh-puluh tahun pokok getah pun tua...maka susunya pun dah tak ada...

Waktu lapang ku sabtu dan ahad jika tidak ada aktiviti di masjid aku akan turun ke kebun......Aku buat semua kerja sendiri......relexs dan santai.......bak kata orang putih slow motion......membersihkan kawasan yang semak samun......tanaman yang nak di tanam aku pilih bunga kantan...

Bukan apa.....kalau musin hujan kawasan tu akan banjir......jadi aku fikir adalah lebih baik aku menanam tanaman yang tahan lasak sikit...nak tanam nanas nanti layu akibat banjir...pisang dan serai pun begitu jua...takut hanyut dan layu...................

Abah kata bunga kantan ni mudah penjagaannya...tak serumit pokok nanas dan pisang....
Memang asik ...bermain dengan tanah.....aktiviti aku pada tanah bermula dari jam 7 pagi hingga zohor...pastu sambung balik sampai jam 4......lepas tu rehat...keletihan...peluh yang membasahi baju tak payah nak kira......kuyup di buatnya...masa begitu pantas rasanya...baru kejap turun ke kebun dah jam 12 tengahari.......erm.....

Benih bunga kantan.....aku perolehi dari abah.....abah rajin menanam pelbagai jenis sayuran kontan di tepi rumah......jadi anak benih bunga kantan bersepah........

Waktu dulu bunga kantan di tempat aku...sampai berbunga hitam.....layu....tak de harga di pasaran...sekarang nie sebatang dah RM1.....adoi......gelak masa bertanya harga sebatang bunga kantan di kedai ACEH....huhuhuhuhu.....

Pejam celik pejam celik...masuk 2 bulan aku mengusahakan tanaman bunga kantan ni...memang tak sedar masa berlalu....belum boleh menuai hasil lagi.........6 bulan baru leh ambil hasilnya......sekadar untuk aku menggeluarkan peluh dan memunafaatkan tanah yang sekangkang kera.......daripada terbiar semak.....

BERSAMBUNG ---------------------------> Tetamu Yang mengejutkan




13 comments:

ros_reeza said...

Sebut tentang bunga kantan ni, teringat kat nenek.. Banyak bunga kantan kat rumah nenek Ros :)

TiranaAduka said...

#ros_reeza
dulu tak de harga sis...sekarang leh jual...buat maketing.....tak sangka TA ada harga rupanya bunga kantan tu.....

Anum said...

teringat terus laksa lemak

TiranaAduka said...

#sis anum
Boleh la bagi resepi tu kat TA sis....huhuhuhu.....

Cik Awin said...

bunga kantan? sodap wat kerabu + ngn mangga muda..

TiranaAduka said...

#Cik Awin
Boleh tambah 2 pinggan nasi kalau ada kerabu mangga....

izz iizza said...

sedap buat laksa tu..:)

TiranaAduka said...

#izz iizza

Tak berapa gemar laksa...tapi kalau mak mertua buat leh makan 2 mangkuk..hehehheheh

wira angah said...

salam..sebut tang kantan nie?.byk k awk tanam?market cm ner?

TiranaAduka said...

*wira angah
Taklah byak.dlm suku ekar je..
Alhamdulillah pasaran tak susah..dulu antar kt kdai sekitar sini..maintain sampai skrang..kalau kt kpg ni .mereka suka yg segar2..
Ada peraih 2 org dtg mbik..2 kali smggu..depa jual pasar malam..
Kalau kt peraih ta tolak 50sen.kalau antar kdai ta tolak 70sen..biasanya ta akan bg lebih.kalau mereka ordr 50 ta bg 56..
Tak yah modal besar..tapi penjagaan seminggu sekali..
Penah jua kena curi sebab tak berpagar..tapi tak selalu.ta halal je.

senoipraaq said...

Sayapun berminat tentang tanaman bunga kantan ni.Saya ada tanam dah dekat rumah mak saya.hari cari punya cari kat pasar raya dan pasar tak ada.balik la rumah mak, tengok la dari jauh pokok kantan yang dah setahun lebih aku tanam...Dari kejauhan nampaklah merah jambu...rupanya dua kuntum ada, so boleh aku ambil..dam dapatlah buat laksa penang.

Anonymous said...

Hi just wanted to give you a brief heads up and let you know a few of the images aren't loading correctly.
I'm not sure why but I think its a linking issue.
I've tried it in two different internet browsers and both show the same
outcome.

Here is my page scribd.com []

zilozz79 said...

Saya menjual BUNGA KANTAN MALAYSIA dari kebun saya sendiri secara pukal/borong kpd sesiapa yg berminat utk memborong atau beli utk kegunaan sendiri
Sesuai utk pekedai restoran, pemborong di pasar, pengilang makanan & katering
Harga murah dan kualiti bunga yg segar, cantik & besar
Boleh lawati website www[a]bungakantan[a]com
Lokasi di Hulu Langat, Cheras
Utk tanya lebih lanjut whatsapp/sms 0183879434/0122740022 fazil