Solat - Sembahyang | Tirana Aduka
Custom Search

Friday, August 10, 2012

Solat - Sembahyang

TiranaAduka - Solat - Sembahyang
Solat - Sembahyang
     Teringat aku pada seorang berbangsa Cina yang ku gelar Uncle...pada suatu masa di kala aku mula bekerja...dialah yang banyak mengajar aku tentang cara kerja.....selain sahabat baikku....dia merupakan senior disitu......
Hari pertama aku kerja...aku dah tanya padanya.....dimanakah bilik untuk ku bersolat...dia terkedu pada mulanya.........

    Ada sebuah ruang kosong di sudut bilik...agak bersih tempatnya......beralaskan kotak tebal...tanpa sejadah...aku bersolat buat pertama kalinya di tempat aku mencari rezeki.....Uncle itulah yang menyediakan tempat untuk aku bersolat......berkedip-kedip matanya memerhatikan aku selepas solat dan melihat aku dari atas hingga ke bawah........seakan-akan pelik baginya......


   Aku membersihkan dengan mencuci bilik kecil tersebut pada hujung minggu....aku tidak bekerja pada masa tu...datang  ketempat kerja semata-mata untuk membersihkan tempat aku bersolat....itu saja...tiada niat untuk membodek atau niat yang lain....alhamdulillah...ALLAH izinkan aku...
    Sedikit demi sedikit...dari kotak ...ke karpet nipis..(carpet tu aku dapat sewaktu ...masjid tempat aku menukar karpet yang baru...).....2 pasang selipar  jepun, 2 helai kain pelekat murah....masa tu 2 helai RM12........2 kopiah.....4 helai sejadah kain ku beli...kipas kecil dan plug...penyambung...ku rasa sederhana sempurna tempat untuk bersolat...boleh di katakan selesa...

Sehinggalah di suatu hari...setelah lama memerhatikan aku.....maka tergeraklah hati Uncle ini,,untuk bertanya padaku....

"Wa tengok Lu ar.....selalu semmayang(sembahyang)...Lu manyak(banyak) kuat la semmayang( sembahyang)tapi.....lu punya lupa(rupa) selupa antu(Hantu)" jelas Uncle serius pada aku

Aku hanya tersenyum sambil menyisirkan rambut aku yang terburai.....gelang getah yang berada di legan tangan kiri ku.....aku ambil lalu aku ikatkan pada rambutku.....aku duduk di sisinya....

"Ini macam Uncle....kita..mesti kasi hormat sama Tuan Ala kita...dia bagi kita hidup, bagi nampak, bagi rasa happy, boleh talk sama Uncle.......jadi kita mesti cakap terima kasih la sama Dia." jelas ku simple

"Tapi ar...wa tengok itu Amad, Zali talak semmayang(sembahyang) pun selupa lu...?" Tanya Uncle pada aku...
" Uncle....!!!! Dia olang bukan budak lagi....sudah besar ma.....Ini semmayang ar....kalau kita ingat sama Tuan Ala...nanti dia ingat sama kita...kalau kita talak ingat sama dia ..........dia pun talak ingat sama kita o...!" Jelas ku...

"OOOOOOOOOOOoooooo itu macam ka...?' Uncle pelik...
"Uncle tarak semmayang kah..?" tanyaku..
"Wa semmayang 1 kali  1 ali ma...." jawabnya

       Soal solat...bagi aku .....masing-masing dah ada tanggungjawab sendiri ke atas Solat.....
dulu aku kat tempat kerja.....semua dah otai-otai...anak 2 3....ada yang bujang......bab solat nie terlalu sensitif masa tu ........
Aku taklah alim sangat untuk ceramah mereka semua.......
Sejak pertama kali aku masuk kerja...hingga aku berhenti kerja.......mereka masih sama.....kesian....Bukan tak ajak....naik malu aku.....ada yang kata kubur masing-masing.....

"Aku risaukan kalau ko di tanam di sebelah aku je....aku tak boleh tido....pekak dengan dentuman pukulan malaikat atas ko..." Kekadang  teringin nak keluarkan ayat tu.........tapi tak sampai hati....

         Tempat aku kerja dulu.....syarikat kominis...huhuhuhuhu...walaupun di ketogorikan kominis...disanalah aku dapat menimba ilmu yang baru dan amat bermanfaat bagi diriku...bukan ilmu teori dan praktikal sahaja malahan..Aku dapat mengenal pelbagai jenis manusia........kaki ampu, kaki kerja, kaki ngulor, kaki,curi, kakitangan.....kakakakka......gurau je.....

         Yang best tu...dari rambut aku pendek hingga panjang...........aku disitu......maksud panjang disini bukanlah aku biarkan rambut aku mengerbang atau serupa hantu yang tak terurus........Aku akan ikat di belakang dan masukkan ke dalam baju aku...tu paling malas lah.....kalau biasa....aku ada serkup berjambul merah.....jadi aku akan memakai serkup tu sepanjang aku bekerja..nampak kemas....atau pun kain tudung mak yang dah tak guna...aku ambik.....

          Aku mungkin dalam ketogori kakitangan. bukan nak masuk bakul angkat sendiri......Seganas-ganas rupa aku ........aku tidak pernah mencuri...atau mengambil hak yang bukan milik ku....hatta...sebiji sku kecil......mungkin didikan menyebabkan aku begitu.....

            Kalau mencuri masa tu mungkin ada kot tapi............................aku kan membuat kerja lebih masa tanpa di bayar...sebagai timbalan jika aku terambil masa kerja aku.......Aku jenis yang suka hasil kerja ku kemas rapi dan baik...Biar aku bekerja lebih sikit...tak terasa rugi pun...sebab..ini tempat aku mencari rezeki....esok aku akan datang lagi...dan hari-hari seterusnya....
           
          Ada yang jadi buah mulut juga dulu...kata aku nak bodek...lama kelamaan...mereka segan sendiri..atas kata-kata mereka yang tak berasas.....lalu depan aku tunduk je..pada hal ereka lebih tua dari aku....aku biasa je.......kalau ada bos-bos yang bising-bising aku iakan je...pastu aku buat cam biasa.....kerana selama aku bekerja barang semua ok je tak de masalah....kalau komplen membina aku terima..kalau nak cari pasal ...tu yang aku iakan je.....huhuhuhuhu.....tulah falsafah aku semasa aku mula-mula bekerja dulu...

Untuk waktu  solat memang tak de...tapi gaji deras dan besarlah bagi aku.....kalau bab  O.T...nak tak nak je ambik......sampai lebam kalau O.T....Bersambung  di  Tayar Michelin

19 comments:

Anum said...

nice sharing

TiranaAduka said...

#anum
thanks sis anum

Kak iman said...

ag bez bila `kwn `tertarik dgn indahnya islam

TiranaAduka said...

#Ismi Iman
Maaf tak berapa jelas saya..sorry saya bloggeer baru tak paham short pom tu....hujung ayat tu je yg paham ismi iman...maaf erk..!!!!

MERAH DELIMA said...

ada mase org2 ni x faham..suruh buat baik tapi dikata berlagak..kubur lain2...walau ape pun sabar. yg penting dah diingatkan...

TiranaAduka said...

#merah delima
Bukan nak tunjuk alim...kekadang tu kesian...dh berumur tapi still tak berubah...sekadar mampu menegur sahaja.....

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Kita hanya mampu memberi peringatan dan hidayah hanya datang daripada Pencipta Alam ini..

haryati said...

solat tu tiang agama, lagi pulak kalau ada anak2, kita sbg org dewasa kene tunjuklah teladan yang baik,

Sop said...

zaman muda2 dulu selalu hanyut dlm dunia kerja,,, huhuh

zondim said...

seo terbaru om http://www.zondim.com/2012/08/pegipegicom-booking-hotel-murah-mudah.html

insan_marhaen said...

Alhamdulillah... Walau di atas bumi mana pun kita berpijak, dibawah langit mana pun kita berteduh, di ceruk mana pun kita terperosok.., jangan sesekali meruntuhkan tiang agama...kan...;)
Ismi iman tu tulis ( 'agak best' bila........)
Itu yg akak faham( bantu translate..hehe)

Mak Wardah said...

Salam kenal aduka, suka nama tu. Alhamdulillah blog anda penuh pengertian.

Unknown said...

'kubur masing2' ayat tu mmg biasa kita dgr kan cuma satu je soalan dr sy..'boleh ke masuk kubur sendiri?'..hehe

TiranaAduka said...

#kaishin
Thanks sudi singgah bro....
Tak boleh........kecuali kita dah mati...baru boleh...malamjumaat kita kluar pastu balik kembalike kubur...

maszull said...

assalamualaikum Tirana....alhamdullilah solat itu tiang agama maka sempurnalah ia bila dikerjakan...biarlah apa org nak ckp janji kita buat apa yg sepatutnyakan...:)

Tie HT said...

nice entry...uncle tu baik kan..doakan dia moga beroleh hidayah :)

kak ina kl said...

rupa baik tak semestinya baik..rupa buruk bukan buruk budi pekertinya..tapi dah adat resam manusia..orang yang handsome di puja walaupun penipu..buruk rupa ashik di keji..

MalizaMah said...

1. buat pun org mengata, kata kita ni tetiba buat baik. buang tabiat.

2. tak buat, org ckp juga.. dia mmg mana nak amek tahu bab2 ni semua.

3. kesimpulannya... ikut saja kata hati.

~~su manje~~~ said...

uncle...........
su manje singgh....maafkn su.......
baru nie nk komen dlm blog uncle nie......
sibuk la.......su kebelakangan ni.....
uncle...

.love your story......