TETAMU YANG MENGEJUTKAN | Tirana Aduka
Custom Search

Wednesday, August 29, 2012

TETAMU YANG MENGEJUTKAN

Alfa Romeo model terbaru berlabuh di hadapan laman rumahku.....Aku bab kereta memang tak berapa pandai...cuma perhatikan logonya ...baru aku tahu  jenis kereta......apa
Mak aku menjawab salam....dengan sikap ramahnya mak menjemput masuk dan duduk di anjung rumah.....berbual seketika....dan sempat bertanya dari mana dan apakah hajat mereka...........

Dua orang gadis kota memasuki kampung ...Walaupun mereka berpakaian skirt pendek dan berbaju sendat ...Mak aku layan dengan penuh ramah mesra......Memang cun...cantik giler lah...'Jambu beb" bahasa aku dulu-dulu ......meleleh kalau tengok......aku dah tau sebab aku pernah jumpa mereka berdua...


"Ada orang cantik cari ko kat anjung tu..." Suara Mak pada ku
"Sapa mak...? ' Tanya ku...sambil mengumpulkan rumput yang ku cabut tadi......
"Pergi la tengok sendiri.....katanya...nak cari Ramin..." Terang Mak..
"Ok......." Balasku....

Aktiviti membersihkan rumput di sekeliling rumah....adalah kegemaran aku..memang tak leh nampak semak sikit aku dah tak tahan.....kalau aku tak sempat adik aku tolong buatkan tapi kena bagi upah....baru laju....macam LRT....

Sarung tangan dan kasut but aku buka...aku berselipar menuju anjung rumahku.....sambil mengesat peluh di muka.......aku lihat mereka dari belakang.....

"Eh....korang buat apa kat sini...?sampai boleh jumpa rumah aku..?" Aku bertanya....


'Maaf bang puas saya cari abang.......dah masuk hari ke dua nie baru jumpa...' Jelas Sherin
'Itu pun bertanyakan pada orang-orang kampung baru jumpa rumah abang ni....ermmmmmmmmmm" Keluh Sherin
'Sebenarnya kami bergaduh minggu lepas....." Sherin bersuara...lagi

Aku hanya memerhatikannya......
"Semuanya  ini....salah saya...saya akuinya....' suara sedu Sherin
"Tolong la bang.!!!!!!!! cubalah pujuk Ramin tu....keras sangat hatinya......" rayu Sherin
"Insya-Allah aku akan cuba...rasanya dia ok je...kalau kami ada selisih pendapat....esok dah ok...paling lama pun 2  3  hari...pastu ok..' Tegas aku...

Aku sebenarnya ada terperasan...Ramin dan Sherin ni erm...( falling in love) kata orang putih....
sejak pertemuan mereka di  up town damansara.......cinta sedang berputik....aku dah agak dah....

'Mengapa tak terus cari Ramin je...............? kan senang..." Tanya ku
"Dah jumpa rumah ramin ,tapi mak dia kata .....dah seminggu tak balik rumah...out station katanya.." Jelas Sherin
" Saya tau abang kawan rapat dia....Ramin banyak cerita tentang abang kat saya.." Sherin
Aku termenung sejenak sambil berfikir.....apalah yang Ramin ceritakan tentang aku pada mereka berdua ni....sampai mereka cari aku.......Ramin memang rakan sepengajian aku .....hingga ke hari ini...kami belajar sama-sama di rumah WAK AJI.....

"Mungkin korang ada masalah lain kot....cuba cerita betul-betul........!!!!!'   Aku cuba gertak....
"Eh...!!!!!! betul bang....SUMPAH...!!!!!!!" Suara Sherin
"Jangan bermain sumpah ...nanti di makan sumpah...' Ugut ku...

Sherin dan Lia hanya berdiam saja....mendengarkan penjelasan aku..........kalau salah atau ada yang tak betul.....bawa berbincang..........cari jalan penyelesaian.....
Aku KHUTBAH sikit pada mereka berdua.......satu tentang bab agama.....satu lagi erti sebuah persahabatan yang mulia....dan sejati....

Alang-alang nak bagi nasihat biar aku basuh sekali dengan tangan bukan dengan mesin basuh......guna berus keras sikit...... (Tu bahasa kasarnya...tapi aku tidak begitu..) ibarat menarik rambut dalam tepung...................Usah sesekali  menuju tepat pada kesalahan mereka....berikan mereka ruang untuk berbicara mungkin ada yang tersirat di dalamnya,,,,,Kata tok guru ku......sampaikanlah walau sepotong ayat.....
Bab agama agak susah sikit nak masuk untuk mereka ni....dengan penilaianku pada mereka...aku ada menduga mereka....jelas sekali...memang jahil sikit....adalah menjadi tanggungjawabku ....setelah mengetahui..bukan mudah untuk melentur buluh...............hendaklah mengajar atau menyampaikan sebaik dan selembut yang boleh pada mereka.....Mujur mereka nie....tak keras hati...ada hikmah sebenarnya atas kejadian itu.....

"Wahhhhhhhhhhhhhhhhh...!!!!! tak sangka la abang ni...nampak rock tapi bab agama terer...' Lia mula bersuara...
"Bukan terer Lia.......ini semua asas sahaja....kalau kita dapat pertajamkan asas yang kita pelajari....sedikit demi sedikit...Insya-Allah......kita akan kembali ke jalan yang di redhai oleh ALLAH....." Aku Jelaskan pada mereka

"Baik Ustaz...!!!!" Gurau Lia...
"Dah....jangan nak berustaz ustaz dengan aku.......jemput minum.....dah sejuk dah air tu....' Pelawa aku pada mereka berdua.....
Mereka tersenyum sambil mengambil cawan teh o yang mak ku hidangkan tadi......

'Abang....nak tanya sikit boleh..? Lia
" Pedia...?....                             Balas ku balik
'Abanag tak de buah hati ke..?   Suara Lia perlahan seperti berbisik
" ADA................!!!  "               Dengan nada kuat aku bersuara....
"Beruntung sapa dapat abang ni kan......" Puji Lia...
"Iaya la tu............"        Selamba aku menjawab......terus aku teringat arwah kekasih ku....

"Bang......!...kalaulah abang tak de buah hati...saya sudi bang jadi buah hati abang..!!!" Terang Lia

"WAKAKAKAkakakakakkaakakka....!!!!! Aku gelak dalam hiba di hati...

'Saya sedar bang siapa saya nie...memang tak layak untuk abang...tapi saya dengan rela hati ingin menjadi seorang yang solehah.....macam orang lain yang baik-baik..." Serius Lia berbicara...
"Insya-Allah Lia..kalau niat baik di hati ingin berhijrah saya doakan semoga berjaya.." kataku
"Tapi bab Buah hati tu kene isi borang dulu..tunggu kelulusan ahli lembaga pengarah' Gurauku memecahkan suasana

Yang pastinya......lepas mereka balik......
Mak akan basuh aku pula...huhuhuhuhuhu


BERSAMBUNG   -------->  Mencurahkan Isi Hati




11 comments:

Anum said...

tunggu sambungan

TiranaAduka said...

#Anum
Thanks sis anum......

not_dangerous8481 said...

best baca kisah ni TA ..
hihihi, banyak orang banyak ragam ..

TiranaAduka said...

#not_dangerous8481
Terima kasih..
sekadar memori lama yang teringat...

izz iizza said...

kekasih TA dah pergi buat selamanya ker..sedihnya dengar..jgn serik mula hidup baru ya..yang pergi biarkan pergi kita yg hidup ni mesti teruskan hidup dengan gembira..Allah sayang dia jadinya x perlu selalu dikenang dia yg telah pergi..

TiranaAduka said...

#izz iizza
Yup....al-fatihah buat arwah....tu yang layan jejenjalan sepanjang putus cinta....banyak tempat gi lawat...tapi......semakin cuba lupakan semakin kuat ingatan pulak padanya....
Hidup messti di teruskan.....sanar dan berdoa TA.....thanks sis..izz iizza

Yen said...

Sory bro tirana.. aritu ping keluar temporarily moved sebab ader masalah dengan blogspot.. sekarang dah fix.. blik... thankk..

TiranaAduka said...

#Yen
Tu la pasal.....saya pun bertanya tanya...sendiri...ape pun saya support yen....happy blogging yen

mama ju, said...

Salam sejahtera,
Salam kenal dan tkasih sudi singgah.
Mama mula mengikuti kisah di sini, menarik, tapi masih tercari2 lagi siapa tuanpunya tanah...nanti mama baca lagi insyaAllah.

TiranaAduka said...

# mama ju
Salam kembali...
Terima kasih mamaju sudi tinggalkan jejak...
Tak de masalah sis...bule search kat mana-mana......

Saya Tirana Aduka......Ahakszzz....
Happy blogging mama ju.....

.::: Princess MOMOY :::. said...

dasyat...kawan dear suma kaya2 dan cantik2 jer
yang dasyat sebab even begitu , dear x goyah