Melayan Hati | Tirana Aduka
Custom Search

Saturday, August 25, 2012

Melayan Hati

Penawar Hati TiranaAduka
      Mata ku menjeling ke  sebelah  kanan aku...
Biasa la...kalau kat traffik light mesti kat depan sekali almaklumlah aku naik motorsikal......
Sementara menunggu lampu hijau....toleh kanan toleh kiri......agak lama juga traffik light tu nak menyala hijau............

          Aku rasa macam aku kenal je pada minah yang menunggang motorsikal sebelah  aku nie.....
Tapi dia tak menoleh memandang  aku.  pulak......itu tanggapan di hati ku....
Lampu menyala hijau....


Gear ku tekan dan klass ku lepaskan perlahan-lahan....
Aku biarkan minah yang disebelah ku jalan terlebih dahulu.......
aku follow dari belakang.............laju jugak dia bawak motorsikal...dah macam jalan tu biasa je bagi dia....kalau layan selekoh stedy je...walau motorsikalnya cc nya kecil.......aku follow minah tersebut dari jarak jauh agar dia tak curiga.......
7 roundbord aku tempuh.........rupanya dia menuju  ke KOTA KEMUNING....seksyen 31 shah alam....
....

"Ko Kenal aku tak...? " Soal ku
'Eh...ko buat pe kat sini..? balas  minah tanpa menjawab soalan ku...
"Aku follow ko tadi masa kat traffik light HICOM tadi......" balas ku
"OOOOOOOOOOoooooooooooooooooo......aku keja la kat sini ......Tuuuuuu........... tingkat atas.."Terangnya
"Jom la naik........lama tak nampak...nie  tetiba muncul...ape cerita....?' Pelawanya
"Hahahahahahha....nanti Bos ko marah.....!!!!!!" suara ku
"Taklah....Jom la naik jap ..nanti aku cerita kat ko..." katanya....Masih ramah seperti dulu.......sewaktu aku mula mengenalinya........

        Nana......merupakan rakan sekolah aku sewaktu aku bersekolah menengah ketika itu....Dia nie low profil orangnya walaupun dia anak orang berada...bagi aku la ....
Dia nie jenis suka bersosial.........tapi dia bijak.....orangnya...bak kata orang jinak-jinak merpati....dia nie tahu orang yang nak ambil kesempatan dan yang betul-betul ikhlas untuk berkawan.......kalau baba duit tak de masalah.......setakat nak belanja makan ....hari -hari pun tak pe... kalau tak malu...dia nie boleh di ketogorikan sebagai pemurah........kekadang sampai kengkawan yang bagi amaran pada sipulan yang tak tau malu asik ank meminta-minta aje........kita yang selaku kawan naik segan atas sikapnya...huhuhuhuhu...Nana relexs je...tu yang dia dapat ramai kawan....

    Mudah mesra suka senyum....tak tamak....Aku pula pada masa tu suka pinjam buku teks dia......Waktu aku sekolah menengah dulu...aku hanya bawa buku tulis sahaja.....Buku Teks aku tinggal kat umah ...aku susun tinggi dan letakkan REHAL aku.....Waktu itu sesiapa yang tak bawa buku teks waktu mata pelajaran yang diajar....'SILA KELUAR DARI KELAS INI'.....
Kelas Nana sebelah kelas aku je.....jadi tak susah.....
Sebagai nak balas budi Nana ......aku dengan rela hati buat home work Matematik dan Agama....
sebab aku minat giler bab tu....sekejap ke aku buat......tak sempat sampai rumah dah aku bagi balik buku pada nana...suka dia....

Waktu bersekolah......perasaan untuk berpasangan memang tak de dalam diri aku...pada yang lain aku tak tahu........aku mesra pada semua kawan-kawan........tak kira lelaki dan perempuan semua sama.......

"Semakin Rock kau sekarang..." Tiba-tiba suara Nana memecah kesunyian di ruang tamu pejabatnya, menegur imej aku
"Biasa je..." Balas aku

          Aku naik ke pejabat Nana.........lalu duduk di ruang tamu tempatnya...sambil memerhatikan keadaan di dalamnya....sungguh cantik indah dengan kemasan yang moden....
Nana merupakan salah seorang eksekutif di syarikat tersebut......Jam sudah menunjukkan jam 9.00 pagi...
semakin lama seorang demi seorang staf masuk.....makin ramai...aku naik segan....

"Temuduga kerje ke...?' Tanya seorang gadis pada ku sambil tersenyum....
"Tak....!!!!!!! tunggu Nana..." Jawab ku..
'Boifren Nana Erk........!!!!!!' Usiknya lagi....
"Ehhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!    bukan...!!!!!!! kawan sekolah Nana...' Jelasku...dengan nada tinggi sedikit menafikan ayat gadis tersebut
"OOOOOOOOoooooooooo  begitu....hensem...!!!!!'  Katanya...

Aku tersipu-sipu malu...........diusik oleh si dara yang bertrampilan alegent pada ku.....

'Hai Maya..........' Sapa Nana....
"hai Nana..."    Jawab Maya
"Kenalkan ini kawan sekolah lama aku...' Kata Nana.....
"Dah kenal dah....!!!!!!' Jelasnya...............

Nana mengajak ku turun ke bawah untuk bersarapan di kedai makan  di bawah berhampiran pejabatnya.............

"So.......................ko dah kawin ke.......?" Tanya Nana
"Haaaaaaaaaaa....!!!!!! ko ni....tanya pasal tu pulak......' suara ku
'Ialah....lama tak nampak ......?ingat dah tak kenal kawan lama.." sambung Nana
"Sapa lah nak dengan aku nie...' Tegas ku
"Aku...!!!!!!'    Jawab Nana selamba je........
"Jangan nak mengada lah ko ni Nana" Nasihatku
"Ko ni tanya aku.......ko dah ke..?" Soal ku pula
"Aku dah putus tunang tahun lepas....tak de Jodoh..." Jawab Nana
"Aik nana ko serius nampak......bunyinya cam sedih je.....' aku cuba mengembirakan Nana kerana aku tahu apa rasanya bila putus Cinta.....

'Sorry Nana........' Aku mula serius....
Nana menceritakan dari awal hingga akhir pada ku...hampir 2 jam aku di kedai makan tersebut......
"Lebih kurang macam aku je cerita ko ni Nana...cuma berbeza sedikit....' Aku memotong ceritanya
Begitu juga dengan aku...aku luahkan semuanya pada Nana tentang kegagalan aku dalam dunia percintaan...................

Tiba-tiba dia tersenyum dan berkata...

"Tu la....yang aku kata tadi..........................aku nak kawin dengan kau..." Usiknya
"Kah....kah ....kah...!!!!!!" Gelakku..........

"Ko lama-lama borak dengan aku kat sini....roti canai pun dah masuk 3 keping....air pun dah masuk 2 gelas.......BOS ko tak marah ke..?   '    Tanya aku...

"Huhuhuhuhuhuhuhuhu...............Bos Syarikat tu..........baik sangat..' Jawabnya selamba....

Punggung aku pun dah naik kebas........lama rupanya aku berbual dengan Nana........Nana beri bisnes kadnya pada ku.........
"Tu ada no tel aku.......nanti kat kampung ko call la aku..." Terang Nana
"Thanks Nana...nanti aku kumpulkan semua member-member lama kita" Jelasku....

Bersambung --------------> Bunga Kantan




15 comments:

Unknown said...

Raya taun ni kat kl jer... raya umah bini... ingt nak balekpenang, tapi doktor tak bagi wife jalan jauh... 4bulan, ada bleeding... selamat ari rayer.... peace... ada terkasar bahase, maaf yer...

TiranaAduka said...

#SDZ
sama-sama kita SDZ.....

eh..!!! ye ke...!!!!!!!!

Harap Bersabar Bro SDZ.....
Insya-Allah...ada hikmahnya tu...bersabar dan bertawakal...SDZ...

maszull said...

assalamualaikum tirana....selamat hari raya aidil fitri yer maaf zahir batin...:)

Ruse Sulaiman said...

Part sambungan yg sblm ni tak sempat nk baca.. ni ada sambungan lg.. ;)

Si Matatajam said...

Nak kena tunggu sambungan la nampaknya..

TiranaAduka said...

#maszull
Waalaikum salam wbth sis.....
sama-sama kita sis....Thanks sudi singgah...dan selamat hari raya..

#Ummi Iman
Tak pe sis santai santai je bace.....
ada tu kat entry post......Thanks sudi singgah...dan selamat hari raya..

#Si Matatajam...
Begitulah nampaknya....Thanks sudi singgah...dan selamat hari raya...

Mia Liana said...

Salam Tirana...

Selanat hari raya... Maaf zahir dan batin...

p/s: jangan berkecil hati dengan kak mia ya....

TiranaAduka said...

#Mia Liana...
Salam kembali sis mia

Selamat hari raya jua...


p/s/v Tidak pernah berkecil hati dengan sesiapa......apatah lagi makan hati...huhuhuhuhu...

therealrehana said...

hye2 TA!! hihi
waahhh, bestnye dpt jumpa balik kwn lama~
insha allah ada jodoh tu TA dgn kak nana~
hehehehhe
gurau je.....

TiranaAduka said...

#ieyna94...

huhuhuhuhuhuhu............
Lum abis lagi cerita tu......
sabar sabar....santai santai je tulis....

therealrehana said...

eh??laaaa, yeke??HAHAHA! ok2~
takot x sempat baca plak sambungannya...hihi

TiranaAduka said...

#ieyna94
Iya....In-syaAllah.....jika ada kelapangan dari Ieyna........boleh je baca....tak de masalah......

QasehnyaRania said...

ni ke ur daughter :D

TiranaAduka said...

*QasìhnyaRANIA
Ya.inilah puteri tirana aduka.

Unknown said...

ini bukan fiksi ya :D.. .