TAYAR MICHELIN | Tirana Aduka
Custom Search

Sunday, August 12, 2012

TAYAR MICHELIN

TiranaAduka - Tayar Michelin
TiranaAduka - Tayar Michelin
Orang kata kalau bunga baru mesti sedap....aku pun gerak ke kedai WELLY MOTOR....untuk menukar tayar.....masa tu tayar yang popular tayar MICHELIN....  aku pun tukar.... rasanya dalam pemanduan memang sedap..tapi.........huhuhuhu cepat botak.....bagi mereka yang pernah rasa tayar Michelin nie...... tak yah nak temberang.....memang sedap.....Waktu tu harga taklah mahal  seperti sekarang.....Dulu zaman aku...siapa pakai tayar Michelin dah kira TIP TOP.....bukan nak bangga....Syukur aku dapat merasainya.....

     Aku bukan nak cerita pasal tayar Michelin nie...... ada kisah di sebalik tayar Michelin
Motorsikal kalau dah botak  atau haus tayarnya memang tak sedap di bawa.....Sewaktu aku mengantikan tayar motorsikal ku....ada seorang tua menolak motorsikalnya dari jauh menuju ke kedai tersebut.....aku duduk di kerusi...sambil memerhatikan pomen mengantikan tayar motorsikalku...kerusi hanya satu disitu...


    Mataku melihatnya semakin lama semakin dekat dengan kedai........tepat sangkaan aku....orang tua tu mengalami kerosakkan pada motorsikalnya......Basah kuyup kulihat pada belakang bajunya...mungkin jauh dia menolak........Sambil tersenyum aku....mempelawanya

"Pakcik silalah duduk..." pelawa aku.....tanpa memberikan salam.....
"Terima kasih nak....'Jawab nya...membahasakan diku anak padanya
'Kenapa motornya..?" Tanyaku
"Pagi tadi elok je ....tetiba meragam,,,,tak tau kenapa tak boleh idup..' Jelasnya dengan nada hairan

      Aku memperkenalkan diriku padanya....almaklumlah hanya  aku berdua sahaja dikala itu pelangan dibengkel ..bosan kalau duduk membisu...... berborak panjang aku dengan pakcik yang baru aku kenali.....seronok....mendengarkan kisah lamanya.......isu agama yang paling banyak di bangkitkan......aku suka bertanya bab bab yang aku muskil pada yang arif....boleh bezakan pendapat..

Tersenyum gembira pabila motorsikal yang dibaiki pulih seperti sediakala.....

"Semua sekaliRM86 "Jelas pomen pada pakcik tu
Dia membuka dompetnya...lalu di keluarkan not RM10 sebanyak 4 keping.....
"Pakcik cuma ada ni aje la nak...' simpatinya dengan nada sayu.....pada pomen tersebut
"Pakcik.....!!!!!!' jeritku
'Bakinya nanti biar saya yang bayar....' pelawa aku..dengan nada tinggi...
' Eh..!tak payah la nak....buat susah kamu aje....!kata Pakcik...
'Tak mengapa Pakcik....esok lusa..kalau pakcik jumpa saya boleh bayar balik....' jelas ku

      Seingat aku dalam dompet aku adaRM250.....tayar aku 2 biji.....lepas ..............ada baki lagi...apa salahnya bantu orang tua ni...lagi pun dia kata dia tinggal berhampiran kampung aku...dan dalam ceritanya....bila aku nyatakan nama sipulan bin sipulan dia kenal....menambah keyakinan aku untuk membantu pakcik tersebut....

      Aku pada masa tu bukanlah jenis yang berduit atau banyak duit...cuma bolehlah......ada simpan sikit untuk bekalan di hari tua...mak pun dapat bagi..tak banyak sikit je......belanja dapur dah selesai...bil-bil pun dah ku bayarkan......simpan sikit  aku bagi mak
Untuk motorsikal...memang aku jaga rapi...dari enjin hinggalah transmisinya....almaklumlah pelumba...huhuhuhuhu....jadi kalau ada yang tak sedap aku akan perbetulkan...

   Hasrat untuk memiliki tayar Michelin tercapai...alhamdulillah.........dapat belanja pakcik pula....kalau fikir dari segi duit memang la aku kopak..tapi ntahlah...tetiba rasa hati ni...nak belanja.....tak berniat....cuma.....hati ini tergerak.......

Selang beberapa bulan...
"Nak...!,,,,,,,,nak....!..." suara memanggilaku
Aku menoleh kebelakang......terkejut aku melihat pakcik yang pernah ku jumpa di bengkel ketika dulu....

"Pakcik perasan anak... pasal rambut anak tu....' katanya...sudah ku jalaskan namaku yang sebenar padanya.....tapi dia suka memanggil aku ni...anak.....aku hanya tersenyum...
"Nah ini duit yang dulu ..."sambil menghulurkan duit pada tanganku....
'Oh............saya dah tak ingat ...... 'Jelasku...
'Hutang tetap hutang...pakcik rasa tak senang hati kalu tak bayar...' keluhnya...
'Terima kasih pakcik.......Eh....pakcik nie dari mana..?"
'Pakcik ambik anak pakcik tu kat bas stop...dia cuti minggu ni....belajar kat Kolej Islam Klang' jelasnya sambil menuding jari ke arah anak perempuannya yang berdiri disisi motor...

      Tak kedip mata aku di buatnya........kata bebudak masa tu.......'JAMBU WEBB>>>>'cantik.....memang cantik....(belajar di tahun akhir....)ops...tertulis pulak.....huhuhuhuhu...Aku bukanlah jenis yang gatal atau mata keranjang dan sewaktu dengannya...
Aku sedar dengan penampilan aku dan taraf hidupaku.....mungkin tak setarafnya........tambahan pula...kenangan bercinta.......sejarah percintaan aku menyebabkan aku sukar untuk menerima hati cinta....geli aku menulis perkataan cinta......disini....

Bersambung...aku sedih nak tulis bab cinta

13 comments:

menopausal mama said...

Great site you have here--you cover a variety of topics and I like that in a blog!!

TiranaAduka said...

#menopausal mama
thanka lot visit my blog..
have a nice day and happy blogging..

azieazah said...

Pertemuan yg membuka ruang kpd suatu jalinan yg lebih manis. Tak plan, tp rancangan Allah itu indah sekali.
Bagi yg tak biasa atau fedup dgn cinta memang rasa geli, tp bila dah dapat bercinta, tak makan seharian pun sanggup. heh heh heh

QasehSuci said...

la...sambung ke?? Qaseh baru nk layan baca...hehe...

paling best bab motor tu..minat gak tgk motor2 besar ni...teringin nk belajar naik tapi takut...huhuhu...

Qaseh dtg balas kunjung...thanks ye dtg blog Qaseh...

LadyBird said...

bgsnye.. belanja pakcik tu.. lps tu pakcik tu ade anak prmpuan lak.. mcm dlm tv lak.. :D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Tirana...Terima kasih rajin singgah ke blog Sis.

Akhlak trpuji yg jarang anak muda kita skrg lakukn.

Anggaplah semua yg trjadi dulu sebagai kenangan abadi...jgn tutupkn pintu hati utk gadis yg lain....

Leeza dayasari [santai leeza] said...

tak pandai sgt bab2 tayar ni.

sedutzone said...

tayar haus takpe, haus lak rasanyer petang2 ni... nak ringtone sumayyah ek?? part yang mana?? saya buatkan... agak2 minit keberapa sampai minit keberapa?/ saya buatkan...

sedutzone said...

tayar haus takpe, haus lak rasanyer petang2 ni... nak ringtone sumayyah ek?? part yang mana?? saya buatkan... agak2 minit keberapa sampai minit keberapa?/ saya buatkan...

teratai said...

bila nak sambung cerita ni..tak sabar nak tahu kesudahannya! Untung pakcik tu berjumpa dengan 'anak'...entah2 dah jadi anak menantu lepas nie!!

deqlis said...

sambung plsss...:-)

Ummi Iman said...

kolej islam klang.. saya pun ada memori dgn seseorang di situ ;)

tak sabar nak tahu cerita seterusnya :)

Anonymous said...

Kofirm...ini motor bro...huhuk
TIRANAADUKA...cayalah bos....