Permainan | Tirana Aduka
Custom Search

Saturday, July 7, 2012

Permainan

Bismillahhirrohmannirrohim...................

Biasanya pada petang lepas Asar...aku akan keluar rumah...menjenggok jiran sebelah......Ia....sepupuku disebelah rumah saja....kanan rumah sepupu kiri rumah atokku....
Awang dan zul merupakan abang sepupu aku ..jarang usia memang jauh...6 7 tahun lebih kurang..mereka merupakan abang kepada kakTik......

Budak kampung.......Baling selipar, Teng-teng,kunda kundi, Sorok-sorok, Buat wau, layang-layang,menjerat burung wak-wak, cetoppan merupakan aktiviti yang digenari ...yang aku ingat...mungkin ada yang aku lupa nak tulis disini.....Merekalah yang
banyak mengajar aku tentang semua jenis permainan tu....
(mungkin Cetoppan  tak pernah dengar)

Mereka bersekolah di sessi pagi...jadi petang  banyak waktu yang terluang untuk kami beriadah....Sesuatu yang baru bagi aku setiap minggu di perkenalkan dengan pelbagai jenis mainan yang tidak memerlukan modal yang tinggi...semuanya menggunakan kreativiti masing-masing...aku tumpang sekaki...dan tumpang seronok

TiranaAduka
Bagi Kak Tik..kalau dia dah boring dia akan mengajak aku bermain masak-masak...Calung getah menjadi mangsa tempat untuk memasak...habis 4 6 8 biji calung getah di ambilnya...Tapi Wak Usi.....Tuan kebun tak pernah marah dan tak pernah cari calung getahnya.....esok lusa aku akan dapati....dia mengantikan yang baru...........Aku pun mainlah masak-masak........Kak Tik punya adik perempuan ketika itu.......muda setahun dari aku ......kami bertigalah yang mengisi suasana di bawah rimbunan pokok rambutan bersebelahan rumahku........

Setiap petang...merekalah tempat aku bersantai dan beriadah hingga terbenamnya mentari....Biasalah.........Mak aku akan menjerit memanggil aku untuk pulang..........Macam biasa aku akan berlari deras...bukan aku takut pada mak...cuma nanti kalau lambat,,,,,,,,,,,,,,,,,, pintu  akan dikunci dan aku akan menangis hingga terlena di muka pintu

13 comments:

Zie said...

singgah kembali,

Ummi Iman said...

Permainan dulu2 yg sudah semakin dilupakan. Seronok kan main permainan ni masa kanak2. Main guli, tangkap ikan dalam parit ;) walaupun perempuan tp disebabkan ramai lelaki, berkawan lah dgn mrk. Kadang kena juga halau sbb mrk tak mau main dgn perempuan ;)

Tak pernah dgr perkataan cetoppan.

TiranaAduka said...

#zie
terima kasih

#ummi iman
memang sronok.......guli lupa pulak saya..tapi jarang dapat guli ketika tu...jauh dari pekan...jadi sukar dapakkan guli

Joanna Yunus said...

seronokkan kalau teringatkan zaman kita kecik2 tapi saya tak boleh sgt main luar dulu sebab arwah mak tak kasi ....

terima kasih doakan saya, supaya saya segera sembuh ni pun berblog sambil berselubung....

saya follow sini ye....No.16

TiranaAduka said...

#Joanna Yusuf
huhuhuuuuuuuuuuuu.....

sama-sama....amin..........


terima kasih sudi follow saya...

Busyra Bt Takiyudin said...

singgah sini.... entry yg menarik . :)

ieda said...

permainan kampung yg payah utk kita tinggalkan .. teng teng tuu selalu akk main zaman kecik2 dulu ;)

TiranaAduka said...

#Busyra Bt Takiyudin
Terima kasih sudi singgah

#ieda
mamang seronok klau terkenang zaman kecik nie....

nn lylyn said...

dlu klo kt kg mcam2 la main seronok =)

TiranaAduka said...

#nn lylyn
tempat jatuh lagikan dikenang
Inikan pula tempat bermain

thanks sudi singgah

~~su manje~~~ said...

keheningan pagi yang sejuk....yang menimpaku
akan ku gagahi jua

TiranaAduka said...

#sumanje...
Thanks sudi singgah

Anonymous said...

Hello! I've been following your weblog for a long time now and finally got the courage to go ahead and give you a shout out
from Porter Tx! Just wanted to say keep up the excellent work!


Also visit my web site - men's knuckle tattoos