Belajar Mencuri | Tirana Aduka
Custom Search

Sunday, July 8, 2012

Belajar Mencuri

Tirana Aduka
TiranaAduka
"Nanti kalau aku ke belakang dengan Acik Amen...engko cepat-cepat ambik dan masukkan dalam baju....!!!!"
Itulah ucapan yang keluar dari abang sepupu aku  Awang.....
Aku memanjat bangku dan segera menarik salah satu hadiah yang tercapai  olehku...segera aku masukkan kedalam bajuku........tanpa menoleh kiri kanan aku segera ke basikal untuk menunggu abang sepupuku.....
Degup jantung aku berdebar kencang...seakan aku berlari pecut 100 meter......
Belum pernah alu alami perasaan setakut dan debaran yang kencang......menggigil aku hingga ke rumah...


    Kedai Acik Amen.....bersebelahan dengan Tadika Kemas tempat aku belajar ketika itu.....Lepas belajar distinasi yang dituju adalah kedai runcit tersebut.....tak sabar rasanya nak kesana setelah loceng di bunyikan ......Dengan berbekalkan 20sen...sudah cukup membahagiakan aku......Duit saku yang abah berikan tiap pagi...kadang-kadang mak bagi......biasanya mak bagi 30 atau 40 sen.........(dua keping duit syiling)

Umur 6 tahun aku dah mula menggenal  duit atau wang......apa yang diberi aku akan gunakan...waktu tu hanya duit syiling yang aku tahu...kalau duit kertas memang aku jarang dapat dan jarang nampak....

              Teruja tak terkira bila berada di Kedai Acik Amen.... Semua jenis makanan ringan ada....orangnya lemah lembut  dengan perwatakkan yang mesra, begitu ramah melayan kerenah anak-anak kecil dengan bersahaja....Sekalai kami  keluar bila habis waktu persekolahan ....ibarat...semut terjumpa gula- gula........
Dulu ada jajan 10 sen.....jika membeli gula-gula 10sen dapat 3 biji atau 4 biji ketika itu...kalau aku ada duit belanja 20sen ....mewah rasanya....

    Tertarik dengan permainan tikam-tikam...tapi agak mahal ketika itu.....akuu suka dengan hadiah yang kulihat disitu.......ada kereta, belon, macam-macamlah...sukar nak di bayangkan....
Dengan bayaran 10 sen kita di beri pilihan untuk mengambil sekeling  kertas yang tertampal di bawah hadiah-hadiah yang di tawarkan.....pilih dan buka....Akan tertera nombor di dalamnya.......Hadiah yang ada tertampal dengan nombor-nombor yang kita boleh lihat...jika kertas yang kita beli tertera nombor seperti yang tertampal pada mainan tersebut bolehlah kita ambil hadiah itu......
Begitulah serba sedikit  perihal tikam-tikam....

TiranaAduka
       Ketika waktu petang...aku akan seperti biasa mengunjungi sepupuku....disebelah rumah....Aku lihat Abang sepupuku sedang membelek sesuatu..... sejenis permainan kereta plastik yang terpaksa disambungkan semua........Menari sungguh..menguji kreativiti kita....Aku segera menghampiri dan berbicara........
Rupanya....di menang tikam-tikam di kedai Acik Amen.....Bercerita panjang lebar tentang hadiah yang ada di sana.....tiba-tiba....Abang Awang mencadangkan satu Idea.....
"Engko nak hadiah yang mana...? "
"Nanti aku tolong.......engko nak...?"
Bicara Awang padaku...sambil aku cuba memegang mainan yang dimenanginya....
"Nak.........!!!!"
aku menjawap dengan nada biasa....
"Jom ikut aku.........................."
Gertaknya....
Tanpa berfikir aku pun melompat naik ke basikal ...lalu menuju ke kedai Acik Amen.....

     Sampai di kedai Acik Amen......Abang Awang memesan sekilo tepung pada Acik Amen.....
Dengan senyuman Acik Amen ke belakang bersama abang sepupuku......Selesai membuat bayaran kami pun pulang....
"Terima Kasih"
Ucap Acik Amen.....
"Sama-sama" balas Awang....

     Setibanya di rumah sepupuku......."Dapat ambik ape..?" suara Abang Awang memecahkan kesunyian....Tepung yang di beli tadi masih berada di dalam bakul depan basikalnya. Tanpa dihirau.....kami menuju ke bawah rumah, rumah sepupuku itu......Rumah kami semua rumah atas dan bawah...Jadi di bahagian bawah tu sejuk...dan lapang....Aku panggil bawah kolong.....

       Degupan jantung aku masih belum reda...aku mengeluarkan apa yang kucuri tadi segera Awang membukanya..sambil senyum....aku diam membisu......masih berdebar......aku tahu aku sudah melakukan satu kesilapan..........
"Nah ini kau punya.....!!!!!!!!!!!!!!!"... suara sepupuku..
"Taknaklah aku takut....." Tiba-tiba suara ku keluar dengan nada tergagap-gagap aku luahkan....
"Nak takut ape..? Bukan ada orang nampak.....kau nak tak...?" jelasnya
"Tapi nanti mak aku tau....Kak Tik tau...macam mana..?" Soalku..
"Cakap je aku yang beli..............." Pujuknya........

Debaran jantungku reda seketika.......aku pulang dengan bungkusan  yang diberikan oleh Awang....kali ini........
Aku pulang kerumah awal.........
Belum sempat  mak aku memanggil aku.aku dah pulang...

4 comments:

~~su manje~~~ said...

Happy blogging Bro

Ummi Iman said...

Alhamdulillah. Masa kecil tak pandai mencuri. Ada sekali ambil duit 10 sen dlm beg duit arwah abah. Tp lps tu ckp ambil. Masa tu abah tidur. 10 sen tu buat beli cucur udang kat kantin. Sedih bila ingat kisah lama. Susah juga masa tu tp masih bersyukur kerana rezeki kami masih ada.

TiranaAduka said...

#sumanje
Thanks so much

#Ummi Iman
Nostalgia masa kanak-kanak
sronok dikenang...adakalanya mencuit hati....
Adakalanya sebak tak terperi

Anonymous said...

Now I am going away to do my breakfast, once having my
breakfast coming over again to read other news.

Also visit my web site ... tattoo kits ebay