Tahun 80an | Tirana Aduka
Custom Search

Tuesday, July 17, 2012

Tahun 80an

TiranaAduka - Aku Suka Ke Sekolah
Hujan rintik-rintik membasahi muka anjung.....dengan deruan air yang mencurah dari langit dan desiran angin yang memukul dedaun di sekitar rumah ku.......... semakin  kecil di hatiku untuk ke sekolah.......



    Makku sering menghantar aku ke sekolah Tadika Kemas.....masa tu kemudahan jalan raya memang belum sempurna di tempat aku.......untuk ke sekolah terpaksa melalui jalan batu kerikil yang amat besar....Memang besar bagi aku melihatnya ketika itu...Dengan basikal usang mak ku mengendong ku ke sekolah.....Itulah Ibu.....Bekorban untuk anak....I love U MAK......


    Dari rumah ke sekolah mengambil masa lebih kurang 20 minit  , jika menaiki basikal.....Aku suka belajar, aku suka ke sekolah....Ntah mengapa aku suka...mungkin sesuatu yang baru dalam hidup ku di awal perjalanan aku sebagai insan.......Kalau tak ke sekolah aku akan menangis ...dan merajuk ...mak sering memujukku.......


    Di sekolah Tadika aku di dedahkan dengan berbagai ilmu yang sangat aku hargai hinggga ke hari ini.......Dalam usia semuda 4 tahun..aku petah berbicara dengan semua budak seusia dan lebih tua dengan ku...Aku mudah mesra.......tapi aku tak pandai gaduh...kalau ada yang mengusik aku aku akan menangis ...hingga dapat gelaran budak cewek.....


    Kak Tik...adalah sepupu aku......jarak usianya lebih kurang 2 tahun lebih tua....jadi dia sering jadi pembantu aku di sekolah tadika...kalau nak  kencing  dan berak cari dia.......Tanpa segan silu dia akan menemani dan membasuh  aku....hingga akhir.....


    Di sekolah nyayian adalah kesukaan aku.......nasid dan segala macam lagu sesuai untuk aku di masa itu...sering kunyayikan ketika aku berada di rumah.......Aku juga mengajar adik-adik ku........menyanyi....mereka suka......dan sering kami main bersama........main cikgu-cikgu.....
Banyak juga permainan di sekolah tadika ketika itu...almaklumlah aku nie bukan dari keturunan yang mewah......jadi peluang itu aku gunakan secukupnya.......

    Sayang seribu kali sayang kegembiraan aku di sekolah berakhir dengan masa.....Ia ...............................masa menunjukkan sudah jam 11 pagi waktu persekolahan sudah tamat.....dengan hiba aku terpaksa pulang......tak sabar untuk menunggu hari esok.........


14 comments:

caliph shuriken said...

wktu tadika sy byk main plastersin, hikk...

TiranaAduka said...

#caliph shuriken

samalah kita cuma masa tu jumlah sikit jadi kene ikut turn sapa cepat ambik dia dapat main

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

sy plak x sekolah tadika..trus masuk derjah 1 hehe

TiranaAduka said...

#Rina AVIL a.k.a Cik Betty

Wah.....sudah cukup bagus tu......

Kesuma Angsana said...

mmg banyak kenangan waktu sekolah tadika dulu! hehe

TiranaAduka said...

#Kesuma Angsana

kalau di kenang-kenang pasti tersenyum sendiri di buatnyakan.....

Tihara said...

masa tadika saya suka baca buku bergambar kat pustakaan mini dia :)

TiranaAduka said...

#Tihara

masa saya sekolah dulu buku tak banyak yang banyak mainan.....
main je la.....

☆♥L@dy @yU♥☆ said...

Rindu kan zAman kanak2 riang
X pyh pikiq masalah

TiranaAduka said...

@Lady @yu

Happy go lucky

Hanis Azla said...

mmg bestkan zaman sekolah tadika.. akak pun sampai skrg masih ingat lagi beberapa lagu yg dipelajari waktu zaman tadika dulu..

TiranaAduka said...

#Haniz Azla

Kalau dikenang dan dicerikan kembali seronok tau sis

C'Jai said...

Bersekolah tadika di era akhir 70an..segalanya tak semudah hari ini..nostalgia sungguh...!

TiranaAduka said...

#C'Jai
Dulu memang susah...tapi bahagia sangat