BILA DIRI DI CINTAI | Tirana Aduka
Custom Search

Tuesday, July 24, 2012

BILA DIRI DI CINTAI

Dengan Nama ALLAH yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


         Suatu ketika dulu...sewaktu zaman remaja ku....... Pulang dari menunaikan solat tarawaih di surau.....Tergerak rasanya hati ini nak menelifon si dia.........Zurina...gadis yang ku kenali sewaktu aku dan rakan-rakan ku minum di benteng.....sunway....Waktu tu dia baru keluar dari kilangnya.....ntah macam mana tergerak hati nak ngurat...aku jarang nak ngurat-ngurat ni...hatta di cabar pun aku selamba je....Almaklumlah zaman meningkat remaja....keinginan untuk mempunyai teman wanita itu ada pada aku..

        Aku menukar pakaian kain pelekat dengan seluar jean dan t-shirt menuju ke pondok telifon kuning oren di hujung jalan.....Dengan hanya memasukkan 20 sen ketika itu boleh
bergayut sampai pagi kalau larat kaki tu nak berdiri lama....Aku ni jenis yang tak pandai nak cakap panjang atau macam nak jiwang kata bebudak sekarang....jadi aku hanya bertanya khabar dan bertanya adakah ia lapang ketika ini...
Zurina bekerja normal ....duduk bersama keluarganya di seksyen 17 shah alam...kalau tak silap dia anak kedua dari empat orang adik beradik...Keluarganya sederhana tapi amat tegas.

      Zurina bukan jenis sosial....dan jarang keluar malam.....jika nak keluar dia akan di temani oleh abang kandungnya.....aku dan abang kandungnya bukanlah rapat sangat.....
Hajatku untuk berjumpa dengannya tercapai....tanpa berbicara panjang di telifon...

    Seperti biasa aku menunggang motorsikalku menuju ke  rumahnya......setibanya aku disana..aku memberi salam dan meminta izin dengan ayahnya ...pada mulanya di berat hati.......nasib baik abang Zurina ada dia sedia menemani kami keluar....

      Kata orang kalau abang dia dah ikut kira kacau daun la jawapnya.....tapi aku sebaliknya...seronok dapat bercerita segala macam isu dengannya Zurina tenggelam dalam berbualan kami.....
Aku terpaksa menaiki kereta proton saga abangnya menuju  distinasi yang aku sendiri tak pasti........Zurina berkecil hati....
Lebih baik aku dan abangnya yang keluar tak payah bawa dia bersama.....usiknya di kala kami sedang berbual rancak....aku dan abangnya saling berpandangan dan tersenyum....

     Faktor usia tidak menghalang aku untuk berbual dengan abang Zurina walaupun dia lebih 4 tahun tua daripada aku...dia seronok dan senang berbicara,,,,keramahannya jelas ketara...lain dari Zurina....pendiam dan kurang ramah......

        Sampai di tanjung gila /TANJUNG HARAPAN ( pelabuhan utara ) abang Zurina mengambil parking untuk keretanya....Dia keluar dan memberitahu aku....satu jam cukupkan untuk korang.......kami keluar dan terus menuju ke tepi pantai...
Tempat tu terang disinari dengan lampu-lampu jalan...kedai makan dan para peniaga yang berjual di situ...

          Kalau di perhatikan amat indah pemandangan laut disitu dengan sinaran kapal-kapal dagang,,,dan tak kurang juga pasangan yang bercengkerama....
Aku berjalan dengan Zurina....seiring....dia cuba mengapai tangan ku...aku biarkan saja....
Berbicara tentang keadaan diri sendiri.....hal ehwal kerja dan sebaginya....

         Bila menyentuh soal hubungan kami...aku menjelaskan..aku sekadar berkawan..dengannya...dia bersedih...
Dia mahu lebih...aku tak faham ketika itu.....mungkin aku yang berpura-pura tak faham....Berdegp-degup kencang jantungku.......
Ntahlah aku pada ketika itu hanya ingin memiliki teman wanita sebagai rakan,, dan kuanggap sama ..Zurina seperti rakan lelaki ku yang lain.....

          Siapa kata dalam hati tak de taman........ada ..!!!!!!!!!!!!! aku di cintai sebenarnya.........tapi tidak jelas dengan kata-kata.....yang terucap dari mulutnya
Aku jenis yang cepat tangkap...bukan nak ego...cuma aku sudah jelaskan kepadanya......latarbelakang aku yang bukan dari keluarga yang berada.....dia tak kisah......mungkin kata orang masa bercinta itu indah..aku tak mahu dia merana kerana aku...atau aku tak mahu dia hidup susah kerana aku....
Aku bukan niat untuk mempermainkan perasaannya...telah ku katakan berulang kali...kita hanya teman....
Aku memang dicintai........begitu rasanya bila diri ini dicintai.....

Kata orang......  "member biar seribu makwe biar satu...."...
Aku tak pandai nak ambil kesempatan atasnya...mungkin aku nie jenis yang lurus bendol.....Nak kata alim sangat .........aku taklah...alim........setakad ngaji pondok je...sekolah pun tak tinggi......Macam nie dalam hati ku yang bodoh berkata....

"Aku tiada punya apa.....Asal maruah ku jaga.......
"Aku  tiada harta...... asal budi pekerti ku aku jaga....
"Aku juga punyai adik perempuan.... apa perasaanku bila  adikku diperlakukan sebegini...?.
"Aku tiada punya pelajaran tinggi.......usahlah aku menyakiti hati.........."

Pada hati ku ketika itu.........
Aku punyai ibu,abah,nenek dan atok yang amat menyayangiku................

Bersambung disini

TiranaAduka

24 comments:

Ummi Iman said...

Amboi2... memori daun pisang nampaknya ;)
Biasalah muda2

TiranaAduka said...

#Ummi Iman
Ada suka dan duka sis di sebalik cerita itu...

Selamat menunaikan ibadah puasa sis..

Nurlyla said...

selepas baca crita ni, teringat satu lagu tu.. "tiada keretaku bawa kau jlan2, rumah ku pun tiada, ada pun bapa punya...." hehe`

TiranaAduka said...

#Nurlyla
( gelak dulu baca komen sis)
memang dulu kereta di pandang juga...
tapi sis saya rock...tak machoo naik kereta....
1st model RX-Z saya pakai pastu tukar TZ-M......pastu tukar lagi....ada gambar dalam blog tu.....


*yang penting hati kena baik ,jujur dan ikhlas....

ieyna94 said...

pasti terselit 1001 memori dlm entry ni kn..
penuh dgn suka duka d setiap personal entry..
selamat mnjalani ibadah puasa Tirana Aduka ^_^

TiranaAduka said...

#ieyna94
memang betul....
di tulis berdasarkan perjalanan
hidup masa lalu...
Begitu jua buat ieyna.....

Deqla manjew said...

assalammualaikum..terima ksh sudi singgah ke blog sy.. datang sini buat kunjungan balas.. salam ramadhan dan selamat hari raya. =)

lokman said...

datang singgah ke sini. ^_^

muhammad asyraf said...

Memori bermakna ni :)

TiranaAduka said...

# muhammad asyraf
Lebih kurang begitulah.....
by the way thanks sudi singgah....

Mak Wardah said...

n3 yang indah bagi akak....memori lama masih segar dalam ingatan...

TiranaAduka said...

#Mak Wardah
Kekadang memori lama itu indah...yang baik diikuti yang buruk di jadikan pengajaran,,,,,,,kisah sebenar perjalanan TiranaAduka Diabadikan disini sis Wardah

Leeza dayasari [santai leeza] said...

singgah sini bahhhh................

TiranaAduka said...

#Leeza dayasari
Terima Kasih......uiks x tidor lagi ..>?

Cik Aini said...

assalamualaikum..
sihat TA?
lama x singgah sni =)
teringat kenangan lama ke,kdg2 mmg lumrah alam mcm tu kan,x dpt nk memberi wpun di sana sedia menanti =)

TiranaAduka said...

#cik aini
Waktu tu pengalaman saya untuk pertama kalinya bercinta sis........belumpandai dalam soal hati ni...

~~su manje~~~ said...

huhuhuhuhu
hahsha...........
tau dah kisah uncle kat sini.............nnt nak cita kat untie.......boleh

TiranaAduka said...

# Su manje
Ok je....untie.......bace la story uncle nie kat opis dia....kekekkekeke..

Sumanje...thanks sudi singgah

.::: Princess MOMOY :::. said...

budi pekerti dear TA sangat budiman
momoy suka =)

TiranaAduka said...

#momoy

Malu Tirana Aduka momoy komen sebegitu ( sambil menutup muka)
Biasa-biasa je momoy..ada lebih ada kurangnya...insan biasa je....

ninest123 said...

ray ban sunglasses, louboutin, oakley sunglasses, nike free, kate spade outlet, air max, michael kors, longchamp outlet, louis vuitton outlet, louboutin outlet, nike free, longchamp outlet, air jordan pas cher, ugg boots, tiffany and co, nike outlet, sac longchamp, tory burch outlet, nike air max, louis vuitton, longchamp pas cher, polo ralph lauren outlet, oakley sunglasses, jordan shoes, replica watches, uggs on sale, louboutin shoes, ray ban sunglasses, prada handbags, ugg boots, oakley sunglasses, louis vuitton, tiffany jewelry, oakley sunglasses, louboutin pas cher, christian louboutin outlet, replica watches, polo ralph lauren outlet, burberry, nike roshe run, nike air max, ray ban sunglasses, chanel handbags, cheap oakley sunglasses, louis vuitton outlet, prada outlet, louis vuitton, gucci outlet, longchamp, ralph lauren pas cher

ninest123 said...

lululemon, kate spade handbags, michael kors outlet, replica handbags, hermes, michael kors, ray ban pas cher, tn pas cher, nike blazer, burberry outlet online, nike free run uk, true religion outlet, timberland, vanessa bruno, ralph lauren uk, new balance pas cher, michael kors, burberry, ray ban uk, coach outlet, true religion jeans, hollister pas cher, north face, oakley pas cher, air force, ugg boots, true religion jeans, abercrombie and fitch, nike roshe, sac guess, vans pas cher, lacoste pas cher, mulberry, coach purses, coach outlet, true religion jeans, michael kors outlet, michael kors outlet, michael kors outlet, michael kors outlet, michael kors, nike air max, hogan, converse pas cher, nike air max, hollister, ugg boots, north face, michael kors, nike air max

ninest123 said...

insanity workout, mac cosmetics, hollister, gucci, timberland boots, celine handbags, longchamp, vans, mcm handbags, valentino shoes, nfl jerseys, herve leger, asics running shoes, beats by dre, hollister, instyler, ray ban, nike roshe, ralph lauren, hollister, ghd, louboutin, abercrombie and fitch, nike air max, converse outlet, new balance, reebok shoes, soccer shoes, baseball bats, p90x workout, nike huarache, babyliss, birkin bag, nike air max, giuseppe zanotti, nike trainers, lululemon, ferragamo shoes, iphone cases, oakley, soccer jerseys, vans shoes, bottega veneta, wedding dresses, chi flat iron, mont blanc, converse, north face outlet, north face outlet, jimmy choo shoes

ninest123 said...

doudoune canada goose, bottes ugg, ugg,ugg australia,ugg italia, moncler, replica watches, louis vuitton, canada goose uk, thomas sabo, canada goose, toms shoes, moncler, pandora charms, canada goose outlet, sac louis vuitton pas cher, supra shoes, moncler, montre pas cher, canada goose, canada goose, moncler outlet, swarovski, ugg boots uk, links of london, ugg pas cher, moncler, lancel, canada goose outlet, karen millen, louis vuitton, barbour, pandora jewelry, wedding dresses, coach outlet, juicy couture outlet, marc jacobs, louis vuitton, juicy couture outlet, pandora charms, louis vuitton, moncler, hollister, barbour jackets, ugg,uggs,uggs canada, pandora jewelry, moncler, canada goose, swarovski crystal, moncler