Penggali Kubur | Tirana Aduka
Custom Search

Sunday, July 15, 2012

Penggali Kubur

TiranaAduka
         Berbekalkan sebatang cangkul,tajak,pongkes ,parang kecil....atok memasukkan ke dalam bakul di bahagian motorsikalnya...bergegas dengan mendukungku lalu di dudukkan aku di atas tangki motorsikalnya......Deruman motorsikalnya yang kuat......tiupan angin deras di atas motorsikal menyebabkan mata aku di masukki habuk ...atok berhenti di bahu jalan lalu meniup mata ku dengan hembusan nafasnya yang kuat....


           Tanpa berlenggah dia meneruskan  perjalanannya......Sampai di satu tempat ku perhatikan ada bukit yang mempunyai banyak kayu dan batu-batu yang tertanam..... kawasan itu tiada berpagar......sangat redup di tutupi oleh kerendangan pohon getah dan pokok durian...

         Atok mendaki bukit dengan motorsikalnya.....sampai di atas...ada satu kawasan tanah rata...ku perhatikan 3 orang rakan atok sudah siap sedia dengan peralatan yang sama seperti  yang atok ku..bawa....yang peliknya ada dikalangan mereka membawa besi panjang sebesar buluh kecil tetapi panjang....

        Dia mencuk-cucuk tanah .........dan memberi isyarat "Boleh Mula" itu yang ku dengar......sepanjang pertemuan mereka hanya ucapan salam yang ku dengar...tiada bual bicara antara atokku dan rakan-rakannya
Atok mula mengali dengan laungan 'Bismillah".......begitu jua dengan rakan-rakannya.....aku duduk di atas seketuk batu ....suasana amat sunyi...tiada kicauan burung atau tiupan angin seperti di belukar.....


       Setelah lama kurasakan ....aku bangun lalu aku menghampiri atokku.....ku lihat atokkku berada di dalam lubang yang dalam.......salah seorang rakan atokku menyuruh ku agar jauh dari mereka....aku tidak peduli nasihatnya....sambil mencangkung  di tepi lubang itu....aku bertanya pada atok....


"Kenapa atok nak tanam ubi buat lobang  besar..?" Soal ku yang jahil...
"Hahahahahahahah..." 2 orang rakan atokkku memecahkan kesunyian disitu....
Tanpa menjawap soalan itu......atok ku keluar dari lubang di tarik oleh sahabatnya dengan bajunya basah  berpeluh...begitu jua semua sahabatnya...
Ketika itu aku perhatikan salah seorang sahabat atok membuat bola daripada tanah.....di bulat-bulatkan dengan cermat dan teliti.......aku hanya perhatikan......

            Tidak lama kemudian kulihat segerombolan manusia cuba mendaki bukit dengan membawa sesuatu barang yang mereka pikul...menuju ke tempat kami.....aku bangun dari mencangkung.....
Semakin lama semakin dekat.......


            Sampai saja kumpulan itu...mereka mengeluarkan satu bungkusan besar lalu mereka memeluk bungkusan itu dengan menggunakan tenaga seramai 4 orang...dan... perlahan-lahan serta cermat mereka menghulurkan bungkusan itu ke dalam lubang yang atokku gali bersama-sama dengan sahabatnya.....
             Sudah siap sedia 4 orang dari rombongan tadi menunggu di dalam lubang itu...ntah bila mereka masuk...


              Aku tak dapat lihat apa yang mereka tanam...kerana aku dihalang oleh datukku....
Aku di beritahu agar duduk diam jika ada orang ramai datang.............Aku akur..........
Ku dengar ada yang meminta papan....jelas kedengaran dengan nada yang garau......lalu aku lihat seorang pemuda menghulurkan berkeping-keping papan.......


               Dengan pantas mereka menutup lubang yang digali tadi...tak sampai 15 minit sudah tertutup......mereka bertukar ganti untuk meninbus lubang tersebut....
Ada Doa dibaca selepas itu.................dan akhir sekali seorang yang beserban bersalaman dengan atok dan sahabatnya.....tak ketinggalan aku juga......Dia hanya tersenyum padaku...

16 comments:

Kesuma Angsana said...

saya suka N3 mcm ni, tq follow ye, dn dah follow awak balik salam kenal!

wahida said...

nice n3...


tengs drop by my blog n drop ur comment, saya follow sini terus yer...

TiranaAduka said...

#Kesuma Angsana
#wahida

Terima kasih sudi singgah
Blog pician TiranaAduka
Walau sekejap sudi singgah
Ucapan Terima kasih Tak Terhingga...

Thanks so much

Eye_nee said...

Ada sesuatu yg menarik pd setiap n3 kamu..mungkin gaya penulisan kamu...Tkasih kerana singgah dan tinggalkan komen di bloq saya....follow kamu...

TiranaAduka said...

#Eye_nee

Thanks sudi singgah......
Thanks sudi follow

ieyna94 said...

sy jalan2 kt sini sambil baca this entry :D

ieda said...

hurmmmm
akkk baca je .. pikir2 entry pasal ape nie .. ??
jgn mara dik , akk bab2 nie lembab sikit ekeke ;)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam..bkn mudah mengalas tugas sebagai pengali kubur,,pekerjaan yg mulia & menginsafkn kita...

TiranaAduka said...

#ieda..

Ok sis..mungkin pengunaan bahasa yang kurang jelas... tak pe sis...mendalam maksud cerita tu..


#azatiesayang

Salam kembali
benar sis...selain kekkuatan keikhlasan dalam hati juga perlu..
Thanks sis singgah

Murni Alfathunnisa said...

good one! thanks berkongsi..and thanks..drop by my blog n left ur comment.

TiranaAduka said...

#Murni Alfathunnisa

thanks sudi bace dan terima kasih juga sudi singgah...

C'Jai said...

Teringat akan Tok Adi dalam Kisah Tanah Kubur...:)

TiranaAduka said...

#C'Jai
memang jarang betul tengok tv...
TV .....rancangan apa tu sis..?
TV berapa...?
Tak tau langsung..kalau sis tak bagi tahu....

Thanks sis C'Jai..sudi membaca kisah TiranaAduka

TiranaAduka said...

#C'Jai
memang jarang betul tengok tv...
TV .....rancangan apa tu sis..?
TV berapa...?
Tak tau langsung..kalau sis tak bagi tahu....

Thanks sis C'Jai..sudi membaca kisah TiranaAduka

Anonymous said...

What's up to every one, the contents present at this
web site are actually amazing for people experience, well,
keep up the good work fellows.

My site; likeablevisitor65.blogs.experienceproject.com; ,

Coach Factory said...

hollister, north face, lululemon, nike free, ray ban sunglasses, nike roshe run, hollister, sac longchamp, michael kors pas cher, vans pas cher, ralph lauren, abercrombie and fitch, michael kors, converse pas cher, vanessa bruno, sac guess, hogan outlet, louboutin, nike blazer, air max, nike huarache, longchamp, abercrombie and fitch, nike tn, timberland, nike air max, louis vuitton, michael kors, mac cosmetics, nike trainers, oakley pas cher, barbour, nike roshe run, hollister, sac hermes, new balance pas cher, sac louis vuitton, air force, sac burberry, louis vuitton uk, ray ban pas cher, sac louis vuitton, polo ralph lauren, longchamp, vans shoes, north face, nike roshe, mulberry, nike free pas cher, polo lacoste