MASTER CHEF MALAYSIA | Tirana Aduka
Custom Search

Tuesday, July 10, 2012

MASTER CHEF MALAYSIA

Master Cheff TiranaAduka
Master chef malaysia, lima peserta yang layak keperingkat akhir di pertandingan tersebut, Seronok jugak tengok gelagat artis master chef selebriti di astro tu.....


           Master chef aku adalah mak aku......bukan nak memuji melangit.....tapi memang sedap masakkannya...Walaupun menu pada hari itu hanya ikan masin tetapi berbagai sayur diolah oleh master chef ku...Kalau bab ulam-ulam tak payah cerita...memang dah jadi wajib berada bersama santapan kami sekeluarga...Kami sekeluarga akan makan bersama-sama


              Dari aku mula mengenal dunia hinggalah aku dewasa....hidangan tepat pada waktunya..sarapan pagi...minum pukul 10 pagi....makan tengah hari....minum petang jam 3 atau 5...makan malam....tak pernah jemu aku di buatnya........walaupun hidangan hanya berupa ubi goreng yang disajikan atau keledek rebus...
Aku bukan dari golongan yang mewah....Mak ku memasak menggunakan dapur kayu...bukan tak de dapur gas, cuma agak mahal ketika itu untuk membeli gas memasak, Abah membuatkan dapur kayu di bahagian dapur beserta serombong asap untuk masterchefku (makku)....

                  Aku tidak mencari kayu api di hutan...TIDAK..!!!!!!!........aku hanya mencari kayu api di kebun Acik Usi berhadapan rumah ku.....kayu ranting dan dahan pokok getah kering , akan ku patah-patahkan dan ku bawa pulang..Rasanya tak pernah putus bekalan kayu api di rumah..mak pun tak pernah menyuruh aku mencari kayu api...aku dengan rela  hati mencarinya.......Waktu pulang dari  sekolah kucapai dahan pokok getah kering  kubawa sedikit lama-lama penuh ruangan bawah dapur kayuku dengan dahan-dahan kering yang ku susun rapi.....jarang surut..atau kosong...Mak pernah memberitahuku....
"Nanti kotor baju sekolah tu.!!!!!!!! kene dahan kering......esok nak pakai lagi..."tegas mak
"Tak delah....mak......" nafi aku sambil menyusun kayu api di bawah dapur kayu.....
             
                  Atok sering memberikan bahan-bahan untuk masterchef....lagi pun atokku dari darah petani...pelbagai bahan di beri...kadang 3 hari sekali , kadang berhari hari....pisang,ubi,keledek,sukun,cempedak nangka, keladi dan bermacam-macam lagi.....hasil dari titik peluhnya.........masih ku ingat ketika itu,  harga sekilo ubi kayu adalah RM0.10 sekilo....
Master chef akan mengolah dan memberikan suku  bahagian dari menu yang diolahnya pada atok dan nenek tak lupa juga  suku bahagian lagi pada  sepupuku di sebelah rumah...kalau ada lebih....mak akan beri pada nenek limah.....

                   Di suatu petang aku lihat ibu ku membelek satu buku..Terbongkar sudah satu rahsia..........rupanya ibuku atau masterchef ada buku resepi....buku yang telah usang......buku nota tebal seperti diary...di selak satu persatu............tulisan tangan yang cantik amat cantik dengan kemas aku melihat tulisan sambung yang begitu seni sekali......waktu ku darjah 6 aku ada mempelajarinya.....
Ku tanya pada masterchefku.......
"mak punya ke nie...?"
"Ia...masa mak di tingkatan 3 hingga 6..."
"Mak bersekolah di High School pada masa tu"
"masa tulah bapak kau tackle mak." jelasnya.....
Ternganga aku......dengan kenyataan  master chef........mak aku belajar sampai tingkatan 6...tak pernah pun mak bercerita pada kami semua...yang aku tahu ....mak aku nie sibuk dengan anak-anak...uruskan rumahtangga...membersih laman rumah dan dia suka menjahit..........

                   Banyak lagi yang tak ku ketahui tentang masterchef ku ini.......sedikit demi sedikit masterchef ku menceritakan sejarah silamnya pada ku........aku duduk di kerusi sambil terpaku dengan cerita masterchef..............sungguh syahdu..................seketika di ganggu oleh kehadiran adik-adik aku ............melihatkkan kelakuan ku yang duduk di kerusi...lalu mereka berlalu pergi........masterchef tanpa henti bercerita.....Aku seronok tatkala di selitkan lawak jenaka dalam ceritanya....tangannnya tanpa henti mengadun tepung  untuk santapan kami sekeluarga.....

                    Cerita masterchef menjadi inspirasi bagi aku....membuatkan aku tersentak dari alpa.....Oh Ibu ku......kaulah tempat ku bermanja, tempat ku mengadu, dikala suka dan duka.
Dapatkah aku membalas jasa-jasamu ...OH Ibuku........

Pada yang sudi dan ikhlas....
Al-Fatihah Buat Bondaku
Noorreezan Binti Hj Saian
Al Fatihah..............

               



               

23 comments:

Ummi Iman said...

Al-fatihah. Air tgn ibu mmg luar biasa kuasanya ;)
Suka ulam2man. Dulu2 mmg seronok. Nak apa ada depan mata. Tinggal petik je.

TiranaAduka said...

#Ummi Iman
Thanks so much
Bak kata arwah atok tirana masa tu
sayur kutip-kutip tepi rumah banyak sangat...pilih je....

terngiang-ngiang sampai sekarang walaupun dah 31 tahun masa berlalu

eB said...

stuju, air tgn yg paling baek mmg ibu kiter. chef terbaek :)

slm singgah kembali :)

TiranaAduka said...

#eB
Memang tak dapat di nafikan
Syurga itu di bawah telapak kaki IBu

mario said...

yerla...penah baca kat mana ntah...katanya masakan ibu sedap sebab dimasak dengan kasih sayang.... ada kebenarannya tu kan...

TiranaAduka said...

#mario
kat situlah....bro bace.
ekkekekkeke...
Thanks bro sudi singgah...

Joanna Yunus said...

Al Fatihah untuk Bonda ...

Memang tak dapat dinafikan masakan air tangan mak adalah yang paling sedap di dunia....

TiranaAduka said...

#Joanna Yunus
Terima kasih tak terhingga


Erm...memang tak dapat di nafikan lagi.....

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Al-fatihah..

masakan Air tangan ibu adalah yang terbaik...~

TiranaAduka said...

#Lily @MumMyQiStLnA
Amin.....Thanks


Memang terbaiiiiiiiiiiiiik,,!!!!!

BERT said...

alfatihah buat bonda mu....

air tangan ibu kita memang takde dalang gantinya... masakan ibu kita memang terbaik.. meskipun masak ikan goreng atau ikan masin je sekalipun tetap sedap di perut kita kan.. saya pun rindu masakan mak saya juga.. :((

IntaNBerliaN said...

masakan mak mmg yg terbaik kan.. walaupun hanya goreng ikan tp rs sedap sungguh :-)

al fatihah..

TiranaAduka said...

#BERT
Thanks so much

Memang terbaik....



#IntaNberLiaN
Terbaik di dunia

Teraima kasih

Anum said...

salam perkenalan
betul air tangan ibu sgt best
follow awk ok

TiranaAduka said...

#Anum..
Terima kasih
Semestinya.....
Thanks ssudi follow

5zol said...

alfatihah.. air tangan ibu adalah yang paling sedap didunia.. yg ke dua adalah air tangan isteri... tu pun klu dah kawin..

TiranaAduka said...

#5zol
Thanks bro....

Semoga bro cepat bertemu jodoh dan di murahkan rezeki,....
Amin...........

caliph shuriken said...

al-fatihah..

nice sharing ^^

TiranaAduka said...

#caliph shuriken
Terima kasih..amin.......

Thanks bro..^^

Chic Na said...

betul tu. masakan ibu lah yg paling best kat dunia ni. :)

TiranaAduka said...

#Chic Na
sutuju sangat............

QasehnyaRania said...

al-fatihah ...

masakan mak mmg tiada tandingan

salam kenal dan follow sini ;)

TiranaAduka said...

#QasehnyaRania

Syukur amin...terima aksih

memang tak dapat ditandingi

salam kenal jua...Thanks sudi follow