Belajar Menunggang Motorsikal | Tirana Aduka
Custom Search

Tuesday, July 10, 2012

Belajar Menunggang Motorsikal

Bismillahhirrohmannirohim...............

       Motor Yamaha Cup model CDI  Bewarna Merah..Plate BBL........maaf nombornya aku lupa ...adalah motor yang menjadi tungganganku di usia 14 tahun, abah mengambilku ketika pulang dari sekolah.....Motor tu taklah baru sangat...abah beli dari seseorang yang amat memerlukan duit ketika itu...itu yang ku tahu.....

TiranaAduka on SuperBike Malaysia
TiranaAduka
        Aku duduk di depan ...bukan dalam bakul tau....abah mengajar cara memulas trotal dan cara mengawal break dan gear.....hari hari aku berlatih abah pun tak jemu mengajar....tapi aku tidak di benarkan membawa sendiri....Jadi tiap kali balik sekolah adalah saat yang paling bahagia buat ku.....Seronok....

          Jarak dari rumah ke sekolah...hanya mengambil masa kurang dari 10 minit....Jalan raya pun dah bertar....tak de jalam tanah merah...Abah akan mengambil adik-adik ku terlebih dahulu....dan paling akhir balik adalah aku.....
Aku tak malu....bila pulang dari sekolah di ambil oleh abah...rasa berbangga pada diri sendiri....rakan rakan yang lain ada juga yang di ambil oleh bapa mereka, tapi kebanyakkannya pulang dengan berjalan kaki...

            Aku terpaksa bersabar untuk menunggang sendiri motorsikal...Pesan abah...jika tiada lesen, usah dibawa motor tu......Abah menjelaskan padaku apa pentingnya mempunyai lesen memandu.....walupun aku masih mentah lagi ketika itu..aku sematkan dalam fikiranku....
            Jatuh dari motorsikal atau terbabas ketika menaiki motorsikal memang tak pernah....sebab aku amat berhati-hati ketika menunggang.....lebih-lebih lagi jika aku cuba memulas trotal untuk laju....suara abahku akan berbunyi......
"Slow sikit...nak kemana laju-laju....?" ujarnya....

             Tahun berganti tahun......aku menyimpan wang untuk mengambil lesen...Pada waktu tu kalau tak silap RM120.00 untuk ambil lesen motorsikal.....semua sekali...waktu tu aku ujian amali dan praktikal di PETALING JAYA...selangor...
Seharian mengikuti kursus amali disana....minggu berikutnya menghadiri sessi latihan di padang...tapak pasar jumaat sekarang di tempatku......belajar bawak motorsikal....waktu tu aku dinasihatkan oleh Abang Awang sepupuku supaya mengambil kelas B" untuk motorsikal....aku pun tak tahu apa itu kelas B"....

           Hari yang ditunggu-tunggu sudah tiba......tatkala nama aku dipanggil aku segera mengenakan helmet Magnum kepunyaan atokku...ku bawa semasa sessi ujian ketika itu...walaupun agak usang warnanya dan berlubang sedikit pada bahagian spam dalmnya...tetap  ku bawa jua.....nak kata berdebar.....sudah pasti...berdegup..tapi taklah deras...biasa-biasa saja...

             Ku lepaskan tongkat atau stand kiri motor suzuki....ku hidupkan suis yang berada dihandlenya...lalu ku tekan butang START.........dengan perlahan lahan aku lepaskan class di tangan kiri ku.....Roda mula berputar.....semakin tinggi keyakinanku....Ku meniti titi dengan tenang....mengharungi bulatan angka lapan...melepasi kon-kon...dan yang paling seronok aku buat break kecemasan hingga motor berpusing 180 darjah....terbeliak biji mata pegawai yang bertugas ketika itu.....
Untuk ujian jalan raya pula....amatlah mudah....cuma line kuning di tempat ujian amat tinggi dan tebal..tak sama dengan line kuning yang ada di jalan raya........

               Setelah selesai kesemuanya.......Pegawai JPJ memberikan beberapa dokumen dan menyuruhku naik ke tingkat satu untuk mengambil lesen ku.....Waktu di pejabat tingkat satu......keadaan lengang....aku menuju ke satu kaunter....dan memberikan semua dokumen tadi....
"Nak berapa tahun..?" Tanya pegawai yang bertudung...
"Dua.." Jawap ku...akupun tak tahu sebenarnya apa yang dimaksudkan ....aku sebut je dua...
Rupanya tempoh sah laku lesen kita ,nak sampai berapa tahun...kalau tak silap aku waktu tu setahun dalam RM20.00 kot, kalu tak silap......

               Dengan senyuman aku membelek sekeping kad yang diberiakn oleh pegawai tadi padaku.....Tertera nama dan alamatku gambarku  ua ada tertera disitu dan kelas kenderaan...Syukur alhamdulillah...kini aku sudah mempunyai lesen memandu motorsikal yang sah......
Walaupun aku mempunyai lesen kelas B...tetapi aku menunggang motorsikal kecil sahaja....tak terlintas untuk ku memiliki motorsikal berkuasa tinggi.....Biarlah lesen besar asal jangan kepala besar....

11 comments:

sedutzone said...

jom sama2 belajar naek motorboat... ahakz...

TiranaAduka said...

#sedutzone
boleh je...kalu ada motorboatnya...
by the way...Thanks so much sudi singgah bro....

Nick Nashram said...

aku naek moto LC je..hahah

TiranaAduka said...

#Nick Nashram
Ok je tu.......motor mahal tu bro....
masa aku sebaya nick....naik moto yamaha abahku ye...tak punya motor lagi pun naik motor nie jimat banyak berbanding naik kereta......
Thanks bro sudi singgah

Nick Nashram said...

minyak isi rm 5 seminggu sekali..
time hujan je naek keta..
masa bujang ne himpun duit dulu..
dah kawen susah sikit..
ingt nak usha aprilia kalo ade duit..
ducati tu x mampu kot..

Nick Nashram said...

minyak isi rm 5 seminggu sekali..
time hujan je naek keta..
masa bujang ne himpun duit dulu..
dah kawen susah sikit..
ingt nak usha aprilia kalo ade duit..
ducati tu x mampu kot..

TiranaAduka said...

#Nick Nashram

Bro..... nak kongsi sikit...
Masa bujang saya pun berfikir macam tu....
Macam nie.."kalau kahwin dah takleh nak simpan duit..."

Sebenarnya silap...

Gambar motor tu saya beli semasa saya dapat anak pertama...selang 5 bulan saya beli lagi sebiji motor klassic dengan harga 15k...cash bro.....

Rezeki seorang...lain...rezeki berumahtangga lain...serius...

Yang penting kita kene atur kewangan kita bijak berbelanja...

Yang wajib diutamakan....Keperluan di utamakan...
Kehendak diketepikan...jika dah selesai yang wajib baru kita buat yang kehendak...itu pun kene fikir 4 5 kali....baru leh on...

Misbahudin said...

keren motornya sob,..............

TiranaAduka said...

#Misbahudin

Biasa-biasa aja sih...thanks sudi mampir

ieyna94 said...

sy dah lama pendam niat naik motor, tp waduh! kok susah bangat ya :D susah nak imbangkan badan & motor, kereta senang je bawa =)

TiranaAduka said...

#ieyna94

kalau mahu belajr perlahan-lahan...sebab tayar motorsikal ada 2 boleh jatuh...kalau kereta ada 4 ...mudah di kendali....