SEKOLAH MENENGAH | Tirana Aduka
Custom Search

Wednesday, July 11, 2012

SEKOLAH MENENGAH

TiranaAduka
Bukan nak jadi hero......tapi aku sering bergaduh di sekolah......Di permulaan aku di sekolah menengah..aku perhatikan corak dan rentak disitu....berpuak-puak dan sering menimbulkan kekacauan....ada klik itu ada  geng ini ada kumpulan itu dan macam-macam lagilah......
Terus terang aku katakan aku disiplin "out"dari tingkatan satu hingga lima.....tip top......tapi tak sefemes
di sekolah rendah.....Aku....bukan sengaja untuk tidak berdisiplin.......


          Datang lewat, kerja rumah tak buat, sering bergaduh, tidak berlencana sekolah.. dah lali...akan ku jelaskan satu  persatu.....
Setiap kali ...pada hari Isnin...ada perhimpunan di adakan di sekolah ku...Seperti biasa selesai 3 lagu yang dinyayikan oleh murid-murid sekolah....aku dan rakan-rakan ku....segera membuat satu barisan panjang menghadap murid-murid lain di depan perhimpunan.... bukan untuk menyanyi tapi kami sudah siap sedia untuk dihukum......Cikgu Jasman akan merotan punggung kami dengan satu sebatan....Pada awalnya aku rasa sakit sangat sebab aku tak pakai seluar yang tebal ketika itu.....Kini aku dapat mengatasi kesakitan itu dengan memakai tiga lapis seluar dalamku....Selesai kami menjalani hukuman kami pun masuk ke barisan masing-masing...Begitulah rutin ku bersama rakan-rakan setiap minggu...Jika aku datang lewat pada hari isnin...kelas tahanan menanti sebagai hukuman..

         Disiplin di sekolah ku pada ketika itu memang teramat teruk...bukan guru-guru tak endah...segala macam sudah di lakukan tapi hanya sekejap kesannya....Cina,Melayu dan India....anatara pelajar yang ada di sekolah ku.....Sejahat-jahat aku aku tidak pernah melawan cikgu aku merosakkan harta benda sekolah dan mensabotaj guru-guru.....
Hari berganti hari...tahun berganti tahun......Aku cuba mendekati geng-geng dalam sekolahku....setahun aku cuba......aku dapat memegang ketua di setiap geng-geng di sekolahku.....
Aku tiada pengaruh.....aku tiada duit...dan aku tak ramai geng....Aku hanya mempunyai sekeping HATI....
Pergaulan mendewasan aku.......atok,abang awang banyak memberikan tunjuk ajar bagaimana kita hendak menawan hati musuh...

         Atok................aku perhatikan atok mempunyai ramai kenalan dengan berbagai lapisan kaum....terbukti bila masa perayaan...mereka datang kerumah atokku pada hari kedua dan ketika...bukan setakad bawa anak bini.....adik beradik mereka pun di bawa sekali...bagaikan satu pesta di rumah atokku.....India dan Cina seperti tiada sempadan......
Itulah yang mendorong aku untuk aku telusuri apa yang ada pada atok aku.....Atokku hanya petani biasa......tidak beharta dan tiada nama....


         Abang Awang............. aku pernah melihat dia ..cuba mendamaikan pergaduhan di luar sekolah antara pelajar melayu dan pelajar india.......memang getar lutut di buatnya...dengan parang, pisau dan rantai ketika itu berada di tangan masing-masing....menantikan hayunan saja.....TENANG dan bijak memahami kelemahan musuh adalah kuncinya......Selain keberanian yang bukan membuta tuli...abang awang rupanya ada menyuruh kawannya berada jauh sebagai pemerhati...ialah takut-takut kalau ada perkara yang tak elok menimpa.....Tak tau apa yang dibincangkan tiba-tiba mereka semua bersalaman dan pulang kerumah masing-masing..pelik aku tengok..........
 

       Suatu ketika aku cuba meleraikan satu pergaduhan......Ku tanya mengapa dan bagaimana......adakah jalan ini yang di pilih.....ternyata.....salah satu pihak berfikiran negetif....telah kupujuk dengan jalan kedamaian..akhirnya...dia mencabar  aku....aku sabar....hinggakan tahap kesabaranku hilang kerana dia menyentuh nama keluargaku.............. aku menarik nafas panjang dan berbicara tenang....
"Kalau gaduh menjadi ukuran atas kekuatan kau.........!!!!" kau silap...
"Aku gaduh....bukan aku nie pantang dicabar...tetapi aku gaduh  kerana nama orang tua ku engkau persendakan....."
"Aku tunggu kau di depan pintu gate sekolah.tapi.....kalau kau pukul aku....pastikan kau pukul aku hingga mati...!!!!!!"  Dengan nada perlahan aku bersuara sambil meninggalkan ketua geng mereka....


                 Dalam kelas aku berdebar....tapi aku masih lagi mampu menumpukan sepenuh perhatian ku pada pelajaran yang di ajar.....seperti tiada apa yang berlaku tadi.............
"Aku adah beritahu semua geng kat sekolah nie...mereka semua stanby...." Ramin bersuara
"Apa...!" aku terkejut....
"Ia....mereka semua nak bantu kau....!!!"balas Ramin
"Ini perkara kecik je......." aku menafikan........"Biarlah aku sendiri uruskan"
Ramin, Wan, Nash, Lily , Acid merupakan sahabat baik aku dari tingkatan satu hingga lima.....kami sering bersama membuat ulangkaji dan kami berasingan kelas.....

         Melangkah keluar dari kelas.......aku menuju pintu pagar......lengan panjang baju ku kugulung rapi......ramai pelajar ingin pulang....ada yang berlari dan ada yang bercerita di tengah laluan......Aku...berlari...dengan deras........................................sederas kuda belang berlari..............menuju ke abahku yang menunggu aku tidak jauh dari pintu pagar.....
"Abah hari nie saya ada hal sikit dengan rakan sekolah.....abah baliklah dulu..nanti jam 4 saya pulang."
tegas ku pada abah dengan nada yang terputus-putus......kepenatan
"kene kelas tahanan lagi ke..?" Tanya abah......Aku diam sambil melayan nafas ku yang tercungap-cungap......Tanpa berlengah abah pun berlalu pergi...aku perhatikan sudah tiada kelibat abah......Abah pun dah lali dengan masalah disiplin aku...Aku rasa bukan abah tak tahu.....mak mesti ceritak pada abah...Aku sering meluahkan dan menceritakan segala perihal aku di sekolah.....pada mak..


           Tiba-Tiba...kedua tangan ku di pegang dan di heret ke kawasan kebun kelapa sawit....tempat tu tak jauh dari pintu pagar sekolah ..lebih kurang 150 rantai..kalau dalam meter.....berape erk....?Aku dapati lebih 20 orang berada disitu....mereka mengepungiku....Aku tersungkur jatuh akibat di tolak oleh mereka berdua....Aku bangun dan...ketika itulah........orang yang ingin bergaduh dengan ku berada di hadapanku......Dia menumbuk perutku dan cuba memukul kali kedua di kepalaku......kali ini pukulannya dapat ku elak lalu dengan segera aku mengundur kebelakang.........tanpa berbicara...aku membuat kuda-kuda dan menanti serangan....Senak rasa perutku...sedikit....
Aku berjaya mematahkan segala serangannya......Banyak jugak buah pukulan yang diterima olehnya...tapi aku tak pukul maut......sebab nanti maut jawapnya.....kawan-kawan yang lain memang tak campur tangan....hanya melihat.....Dengan berbekalkan sedikit ilmu persilatan yang kupelajari di sekolah menengah dan stamina yang tinggi...aku mematahkan lengan kanannya.....Hampir terlupa aku...aku memegang talipinggang hijau lekuk 3 di PSSGM ketika itu.....

               Sedang dia mengerang kesakitan dalam kepenatan........aku undurkan diri seketika.......tangannya terkulai......seperti tiada nyawa...menangis teresak-esak bagaikan kanak-kanak-kecil....kawan yang lain datang menghampiri dan kemudian ...bertempiaran pergi..........Aku dekatinya........

           DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG....ucapan dibibir ku beserta pergerakkan aku memperbetulkan lengannya yang terkulai....agak kuat bunyinya aku dengar...dan dia meronta kesakitan ketika itu.........Ku angkat tangannya 6 7 kali...lalu ku suruh dia genggam tangannya...........................sambil menangis dia tersenyum kegembiraan...aku papah hingga ke bilik tidurnya...lalu ku pulang dengan keletihan...........

Khas buat si tangan patah....Doctor Azam Bin  Haji Ahmad



           



         

         

6 comments:

Anum said...

wow bz tue...

BERT said...

banyak betul pengalaman masa sekolah menengah dulu ye... semuanya dah menjadi kenangan untuk diingati :))

TiranaAduka said...

#Anum
Sementara waktu mengizinkan

#Bert
Selagi daya ingatan masih segar
selagi itu akan menulis....dan aku bukanlah menulis bagaikan penulis

~~su manje~~~ said...

wa caya samalu lah bro....

cendol said...

woo bahaye nii..pandai silat woo..belasah org ha..haha nice entry.
ganas jgk kamu

TiranaAduka said...

#Sumanje...
Kirim salam kat papa..sumanje

Bila nak datang melawat uncle..?



#Cendol..
Kalau dulu darah muda panas bro...
Tapi...dulu masa masuk PSSGM kita orang amalkan 3S...

1. Solat
2. sihat
3. Silaturahim....

kalau nak huraikan mmg panjang.....
Belajar bersilat bukan tujuan untuk
Bergaduh atau berbangga diri...

Untuk kesihatan tubuh badan disamping dapat membentuk jatidiri....

maaf bro....sedikit penjelasan dari TirananAduka
Thanks sudi singgah