BUBUR LAMBUK - Ramadhan | Tirana Aduka
Custom Search

Sunday, July 22, 2012

BUBUR LAMBUK - Ramadhan

Siapa tak kenal dengan bubur lambuk....bubur lambuk....paling digemari ketika bulan ramadhan...Rahsia keenakkan bubur lambuk ini ...tersendiri...mengikut tempat

Atok awal pagi dah bergegas ke masjid...tak tau kenapa....dia ada mengajak tu....tetapi aku menolak, berat rasa mata akibat bangun sahur...niat hati nak sambung je tidur...

Pada suatu pagi di bulan ramadhan.... mak menyuruh aku mengikut atok......dengan berat hati aku pun ikut....


Sampai di masjid atok menuju ke stor dan mengambil periuk besar...lalu di basuhnya......"Jom belajar buat bubur lambuk"...ayat yang keluar dari mulut atok pada ku......aku hanya mengekori atok kemana sahaja dia pergi....dengan bantuan dua rakan atok....seorang daripada  mereka menyalakan kayu api....pada bawah terungku besi...ada tiga set kulihat ketika itu....seorang lagi telah tiba lebih awal dari atok....Penyediaan bubur lambuk memerlukan kesabaran dan kerjasama dari semua pihak...kalau sorang-sorang....mungkin tak siap...

Atok menyukat beras dengan cupak besi.....ke dalam bakul rotan.....hampir penuh.........bakul rotan...atok membasuh beras tadi dengan curahan air paip...kemudian di toskannya.....Guni yang berisi beras ..kulihat banyak tersusun rapi di tepi dinding stor.....bagaikan bantal besar pada ku..
Asap kayu api memedihkan mataku.......

Ramuan untuk bubur lambuk telah tersedia di tiga biji dulang.......periuk besar pun sudah di basuh...hanya menunggu sessi menumis bahan sahaja....
Aku tak berapa kenal ramuan yang disediakan ketika itu...hanya bau yang amat enak dapat ku hidu...
Selesai menumis bahan bubur lambuk ...air dimasukkan diikuti dengan beras yang telah di toskan tadi.......
Dengan sudip kayu besr perlahan-lahan atok megacaunya....dibiarkan seketika....sambil kayu api direnggangkan supaya api kecil dan perlahan...tidak seperti  awal tadi,,,memerlukan api yang kuat...
Selang 15 minit periuk di buka dan di kacau.....hingga adzan Zohor berkumandang.....
Aku ,atok dan 2 orang sahabatnya menunaikan solat zohor berjemaah....seperti biasa aku kan berada di SAF...belakang ..memendangkan aku masih kanak-kanak.....

Selesai solat atok memberitahu bilal masjid yang tugasnya sudah selesai.....sebelum pulang ada mengisi bubur lambuk kedalam mangkuk tingkat....untuk di bawa pulang...satu untuk mak dan abah aku....satu untuk makcik Abang Awang.....satu lagi untuk nenek Limah dan akhir sekali untuk atok sendiri.....cukup 4 tingkat.....

Dalam seminggu di bulan ramadhan...lebih kurang 4 atau 5 kali aku akan ikut atok ke masjid.....


Bubur Lambuk rasanya enak
Di bulan Ramadhan tentu ada
Berbuka puasa memang enak
Usah makan hingga terlupa

Semangkuk penuh Bubur Lambuk
Untuk berbuka di waktu senja
Kalau mengidam si Bubur Lambuk
Cari saja di baza-baza

Waktu berbuka jangan lupa
Makan dengan berpada-pada
Bubur lambuk pembuka selera
Dapat sepinggan tak tegur sapa

Kalau memasak Bubur Lambuk
Rempahnya banyak masanya lama
Malas nak masak Bubur Lambuk
Berbuka di Masjid bersama-sama

Bubur Lambuk merata-rata
Rahsia resepi kekal  selama
Buat sendiri tak boleh rasa 
Sebab kita siang berpuasa

Sambil berjalan di baza Ramadhan
Nampak bubur bermacam warna
Selamat menyambut bulan ramadhan
Bubur lambuk yang di cari jua



TiranaAduka nak bubur lambuk...tadi cari di baza tak de......


10 comments:

ieda said...

omak aihhh sedapp nyeee
bilelahh nak merasa makan nie .. kalau beli macam x jamin sedap nyee kan kak ! .. ;))

TiranaAduka said...

#ieda..

Beli pun sodap sis try la....

Cik Aini said...

bubur lambok....
tingin nk mkn bubur lambuk kat kg baru sbb suma org cakap sedap.hehehe

slam ramadhan.moga ramdhan kali ini mbawa seribu keberkatan tuk kita semua :)

Qhaifa Nur said...

nak kg. baru juga......
sedapnya bubur lambuk....

Reena said...

Salam kenal Tirana :)

Follow u jugak :)

Selamat berpuasa ye

Nick Nashram said...

sedap neh,,msa dulu-dulu ade jugak kat surau sedaikan moreh bubur lambuk..tapi skng ne dah xde..

Ummi Iman said...

Kat rumah saya biasa dapat free je.. suami bawa balik dr surau. Hari ni sedap betul bubur lambuknya... :)

TiranaAduka said...

Cik Aini
Bubur lambuk kg baru
memang dari dulu sis dh terkenal..

Qhaifa Nur
Boleh je sis
asal sanggup beratur panjang

Reena
Salam kenal kembali
Thanks sudi follow
Begitu jua buat reena

Nick Nashram
Kat sini lum ada lagi...
Mungkin minggu depan kot Nick..

Ummi Iman
Biasanya memang ada
Mesti sedap...
jeles saya....

Yen said...

Bubur lambuk kena semangkuk pon dah kenyang..

TiranaAduka said...

#Yen...
Memang betul tu Yen....
lebih-lebih lagi time berbuka pose....