Kain Lampin | Tirana Aduka
Custom Search

Saturday, July 14, 2012

Kain Lampin

Kain lampin
Putih je bila melihat jemuran di halaman tepi rumah....semuanya kain lapin yang abah basuh, tersidai dengan rapi...Penuh ampaian....
Lipat empat segi.......tarik buju yang terbuka jadikan tiga segi.....kemudian gulung bahagian yang berbentuk  empat segi kepada gulungan kecil sebesar 3 inci....sedikit gamabaran cara nak buat kain lampin pada masa itu.......





Mungkin sekarang dah tak menggunakan kain lampin lagi, beli saja  kain lampin pakai buang (pempers) di kedai,ada yang mahal dan ada yang murah...bergantung pada kemampuan masing-masing...

Mengimbas kembali zaman ketika aku masih mempunyai adik kecil,....memang seronok dengan tangisan manja mereka...aku dan mak sibuk menjaga mereka...itu pun kalau aku tak bekerja (kerja sambilan waktu bersekolah)
Macam-macam ragam.....Sebagai anak sulung dari tujuh adik beradik banyak yang mak aku ajar.....bagaimana cara membuat susu hinggalah menidurkan bayi........Pernah suatu ketika aku masakkan mak makanan......aku tak pandai masak ...tapi mak tak pernah cakap tak sedap.....semua yang ku masak dia jamah hingga habis ( waktu mak dalam pantang)......pernah suatu ketika aku terlupa meletakkan garam dalam sayur masakkan ku.....dia hanya tersenyum sahaja ketika kali pertama menyuapkan sayur di mulutnya....Rasa macam bersalah..tapi aku bukan sengaja...


Untuk orang pantang .....makanannya tak boleh sembarangan....tapi amat mudah untuk di masak....mak dah listkan menu-menu pada buku notanya...jadi mudahlah aku nak masak....segala macam bahan ada di dapur......
Cuma yang agak lama....nak hidupkan dapur kayu......kekadang minyak tanah dah habis terpaksalah guna tiup basikal untuk menyalakan api......Dapatlah sedikit pengalaman menjaga orang dalam pantang selepas bersalin......tanpa ku sedari.......Rupanya bergunabagi aku ketika aku mendapat cahayamata ku yang kedua dan ketiga.....aku  jaga sendiri Isteriku tanapa bantuan sesiapa...

2 comments:

Ira said...

Pengalaman yg sgt berguna.. :) Seronok jaga adik2 masa kecik, tp ada masanya hangin jugak ngan ragam mereka. hehe..

kak nora said...

sama ngn bunda, bunda ank sulung dr 8 bradek..stat umo 12 thn dah pndai wat kje umah, jaga adk2 n msk2 skit2..ms mak bslin adk yg no 6, 7 n 8 bundalah yg byk mmbantu..blek skolah lps mkn dah cuci bj n lmpin..ms tu takder mesin basuh pun ..(ada tp x mmpu..dlm awal 70an)..