Bermain Gitar | Tirana Aduka
Custom Search

Thursday, July 12, 2012

Bermain Gitar

TiranaAduka
Jari jemarinya begitu pantas memetik gitar...aku terpegun...walaupun pada ketika itu aku hanya melihat gambar gitar di buku...Ya,,,hanya gambar

Abang Zul....abang kepada Abang Awang....waktu aku melihat dia memetik gitar dia sudah mempunyai misai...mereka berdua abang sepupu sebelah abah aku......


Aku hampirinya.......dia berhenti seketika dari memainkan petikan gitar..................ku perhatikan jari jemari kiri menekan tali gitar dengan pantas aku kagum.......jari kanan memetik dari bawah ke atas dengan pantas juga....

Memainkan satu lagi hingga habis...........untuk ku....aku gembira sambil menepuk tangan........

Tiada nota atau buku disampingnya....tapi bolah memainkan banyak lagu ...aku teruja......aku meminta dia memainkan lagu lain....dia melayan kerenahku...............Gitar kapuknya......dapat menghiburkan aku.....
Seketika dia berhenti bermain dan menunjukkan salah satu cord gitar pada ku...
A, Dm,C,G, Am adalah kord yang biasa-biasa dan amat mudah.........waktu tu aku cuba perhatikan jari-jarinya menekan tali gitar...........


                 Abang zul menyayi sambil memetik gitar, aku tidak menyayi sebaliknya memerhatikan jari kanan dan kirinya....memang teruja...........pada masa tu..........
Timbul hasrat di hati untuk belajar bermain gitar.....tapi............Abang Zul....menasihatkan agar aku tumpukan pada pelajaran.....nanti bila dah berjaya baru boleh belajar bermain gitar........

                  Aku mula meminati musik...........alunan nada petikan gitar membuatkan aku tertarik dengan petikkan gitar solo Abang Zul...membuatkan aku leka..........

                 Terkejut dari lamunan....dengan pekikkan mak aku...................menyuruh aku pulang.....berat hati untuk meninggalkan abangzul di bawah kolong rumahnya..........tapi akankan daya...aku terpaksa pulang......aku berjalan pulang tidak berlari deras seperti selalu............

7 comments:

IntaNBerliaN said...

ooo pandai main gitar upenye... selalu tgk org main cam best :-)

5zol said...

uish.. dh lama aku tgglkan gitar nih.. klu truskan, mungkin skrg aku dh brglar artis...

TiranaAduka said...

#IntanNerliaN
Taklah pandai sangat....lagi pun semenjak kerja tahun 1990an dh lama tak jamming dengan member2 musik...
sekarang nie tinggal 3 orang je yang ada ...yang lain tak dengar khabar berita...
Semoga mereka di bawah LINGUNAN yang MahaEsa...


#5Zol...
Wah.berbakat juga abang 5zol...rupanya..
Dalam diam dia ada bakat tersembunyi...

Leh kita main bersama di satu masa nanti
Insya-Allah....

Muttallif said...

Dulu saya juga suka dengan Gitar...cuba pelajarinya sehingga jari jemari pun sakit..

Tapi, sepertinya tiada bakat..jadi berhenti. :)

Sekarang hanya suka mendengar musik. itu sahaja.

TiranaAduka said...

#Mutallif....

Kalau dah minat susah pun takpe...
Kalau bab jari nie....ada petua nak bagi kematu..agar tak rasa menekan tali gitar tu....
Tak banyak saya search kat google...

Bab bakat nie....kalau dah minat mendalam...
Boleh diasah...dan digilap...kompom jadi punya...

Saya pun begitu juga...suka mendengar muzik juga...
Bila tengok bebudak lepak main gitar tepi tembok.....
Terkenang zaman main jamming....

Thanks sudi singgah blog TiranaAduka

Rain Aziz said...

Terima kasih kerana sudi menyinggah teratak usangku.. Aku juga 'tidak pandai' bermain gitar, cuma 'boleh' main saja.. Sekarang aku sudah tidak dapat bermain seperti dahulu lagi.. Kerana ku kehilangan sedikit sahaja kerana kemalangan.. iaitu "jari manisku".. Tanpanya ku tidak dapat lagi bermain seperti dahulu kala.. :D

TiranaAduka said...

#Rain Aziz
Salam rain...
Thanks sudi singgah......blog pician ini....
Setiap ujian ada hikmah yg tersembunyi....
Terimalah ia dengan redha.......rain...
Aku jua di uji ketika aku menlis di alam maya ini...ada dalam blog nie jika kau mencarinya...

Salam perkenalan dari TiranaAduka