KEPUTUSAN Dan LUAHAN Seorang Rockers | Tirana Aduka
Custom Search

Thursday, July 26, 2012

KEPUTUSAN Dan LUAHAN Seorang Rockers

"Assalamualaikum......" suara mak
"Waalaikum salam...." Balas aku.....

Mak meletakkan handbag di kerusi sambil membuka tudungnya lalu duduk disitu...abah masuk dan mengunci  pintu rumah..di selak atas dan bawah pintu papan...aku hanya berdiri memerhatikan mereka

Aku terus ke dapur mengambilkan mak dan abah minuman....air suam dua gelas....

"Air suam je...?" nada mak sambil senyum....
Tak sabar nak mendengar cerita daripada mak......Abah....keluar dari bilik berbaju pagoda sambil duduk di hadapan ku......membuka tepak rokoknya...sambil
membalut lenteng ( rokok jawa)

"Syukur Alhamdulillah...segalanya selamat..." abah bersuara...sambil menghembuskan asap rokok ke kanannya.......kepulan asap putih memenuhi ruang tamu rumahku....aku mengipas-ngipas dengan tanganku..

"apa ceritanya.......bagi tau la....." minat aku untuk mendengar...

" Mak abah sampai sana....di sambut baik dengan keluarganya.....cantik rupanya si Zurina  tu ye ..bapaknya...? jelas mak...
"Abah ko yang banyak bersuara dari mak...." jelas mak...
"Abah cerita apa...?" bagi tau la nak dengar nie.......desak aku...

" Abah taklah terus tuju pada niat... abah tanya dulu dari mana asalnya.......?dah lama ke duduk sini..?kenal ke dengan ko tu...?.........cam mana leh  jumpe.....kerja apa...?" panjang lebar abah bercerita......
" Mak ko tu...memang  bijak...........ngam-ngam je cincin merisik di jari....tak sempit tak longgar...muat-muat je..." cerita abah....


"Eh....mana aku ada beri duit pada mak....untuk beli semua tu.....aduh..mak nie susah-susah je...." kataku
" Mana ada susah....abah ko yang bawak mak gi kedai mas....untuk pilih cincin..ingatkan untuk mak rupanya untuk bakal menantu katanya....." cerita mak...
" Ada sikit duit yang ko bagi mak tiap-tiap bulan tu.....mak simpan...." jelas mak lagi

Abah dan mak ketawa ..aku jua turut tersenyum.....
Abah dan mak telah mencadangkan 2 bulan dari sekarang untuk persiapan pertunangan.....sebulan lepas tu nikah.....

Aku serah pada orang tua......malas nak ambik tahu......( dalam hati sebenarnya nak tahu juga)
Masalah hantaran dan belanja kenduri dah  di tetapkan...
Abah congak-congak.......semua sekali nak guna RM 7,000 sahaja....semua siap.....
Belanja hantaran tak mahal.......pihak perempuan tak minta........suka nak bagi berapa....

"Ko nak bagi hantaran berapa..? ko kene ingat...duit nak pakai lepas bernikah kena ada usah habis langsung"  Nasihat abah....
" Nanti aku berbincang dengan Zurina...dia kata dia nak kongsi separuh-separuh....." jelas ku...

Esoknya...aku bergegas ke tempat kerja zurina......dia tunggu aku seperti sudah berjanji pula....biasanya dia menaiki bas yang telah di sediakan oleh pihak syarikat...lewat setengah jam...aku tiba....
dia merenung aku dari jauh....dengan memegang payung kecil berlindung dari panas petang....
kehadiran aku sudah dijangkanya....ntahlah mungkin hati ni......yang membawa aku kesana...

Aku ajak di minum......
"Aku sebenarnya......." terputus kata aku seketika
"Sebenarnya apa....?"  Tanya zurina risau...
"Malu nie nak cakap...nanti aku tutup mata jap..." jelasku
"Tutup lah....!!!!"  balas zurina...
"Aku.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................cinta pada ko..?"
luahanku

"Dah tahu lam lah......kita tahu isi hati abang tu.." dengan selamba dia menjawab.....di buka tangan yang menutupi mata ku di pegang erat,,,sambil merenung mataku.....aku malu.....malu yang teramat sangat....patut dia yang tersipu malu...nie aku yang jadi serba salah.....
Pertama kali aku luahkan perasaan ku padanya setelah sekian lama. berkenalan.....hari itu adalah detik yang paling manis buat ku........dia senyum........

"Tengah bercinta ye dik...?...  makcik di sebelah menegurku.....aku merah padam....mungkin dia mendengarkan perbualan kami......
mereka sekeluarga sedang menikmati minum petang......anaknya yang kecil memandang ku....mungkin penampilanku yang agak aneh bagi dia...berambut panjang berseluar jean ( tak koyak tau...cuma kotor sikit)dan ber t-shirt.....ada bau sikit bau habuk besi.......aku baru balik keje ...tak sempat balik mandi.....

"Makcik...pakcik....doakan kami semoga selamat diijab qabulkan ye...." Tiba-tiba Zurina bersuara...
"Insya-Allah nak......walaupun acik tengok dia berambut panjang tapi hatinya baik tu...." cerita makcik
"Pakcik pun akan doakan kebahagian kamu berdua..." suara suaminya......
Aku menjadi bertambah malu.......merah padam mukaku...Zurina nak buat hal lah pulak kat sini adoi.........aku hanya tersenyum pada makcik sambil menyudut air di gelasku.....

"Terima kasih makcik....." ucap zurina....
Aku segera mengajaknya pulang kerana hari hampir magrib....aku tak nak magrib kat higway.....
Setibanya aku di halaman flet rumahnya......

"Abang...! zu nak dengar apa yang apa kata tadi....boleh..." pintanya
" Kata apa..?" Aku pura-pura
"Yang abang tutup mata tadi......." rayunya...
"Oh............................aku........cinta padamu......." suaraku
"Terima kasih bang......zu pun......." Balasnya...
"esok tak ambik tau ...jangan tunggu lagi...balik naik bas.....!" tegasku...
" Ok bang................eh...!........abang tak nak cium ke...? usik zu......
"Hisssssssssssssssssssssh...... ape la ko nie......"

Sambil di perhatikan oleh kejiranan yang ada disitu...aku tata dia...
Aku berlalu pulang......pulang dengan hati yang keriangan......................................Bersambung disini

20 comments:

Mario said...

cewah!!!

are_lin@yu said...

salam 6 ramadhan tirana ;-)

Qhaifa Nur said...

sedang berbahagia kini...

pinky said...

huhuhu....best gak...=)

Cik Awin said...

alhamdulillah...

TiranaAduka said...

#Mario
alalalalla....aku sedey bro tulis cerita nie,,,

#are_lin@yu
salam kembali buat ayu juga....

# Qhaifa Nur
Sekarang alhandulillah..ketika itu...erm......?????

#pinky
Tang mana tu yang best...?

#Cik Awin
Terima kasih Cik Awin comel....

Kesuma Angsana said...

teringat2 kisah KA dn en hubby dulu2 hehe. selamt berbahagialah yek

TiranaAduka said...

#Kesuma Angsana
Salam sis KA...wah....dia pun ada gak story erk....?
Sebenarnya sedey sis tulis cerita nie...hukhukhuk.....

*Rezeki,jodoh dan ajal maut di tangan ALLAH....

Haryati Hamzah said...

mcm bc cerpen pulak...hehehe...suke!

TiranaAduka said...

#Haryati Hamzah
Thanks sis sudi singgah...
Ops...sebenarnya tak pandai saya nak karang...tu je ang termampu sis...
kalau boleh nak buat U-TUBE...tapi nanti saya tutup mata pulak...cam ne..?


*Sekadar berkongsi pengalaman hidup TiranaAduka...tiada niat apa selain berkongsi...yang baik di ambil yang buruk jangan diikut....Ikhlas TiranaAduka

Ikhwan Suhaimi said...

Hahahaa rase nak hentak kepala kat meja masa part tutp mata tu ( maluuuuuuuuuuuuuuuu )

IntaNBerliaN said...

hati berbuna2 la ni yer :-)

TiranaAduka said...

#Ikhwan Suhaimi
Bukan nak hentak kat meja .....kalau ada bag plastik hitam...aku nak masuk je dalam tu...pastu cakap....

Ikhwan Suhaimi...ko tak rasa lagi leh la gelak2...1st time dalam hidup aku...buat pertama kalinya melafazkn...bukan senang "beb"tak semudah ABC......sepayah ALIF BA...TA...


#IntaNBerliaN
Tak jugak intan.....sedey sebenarnya tulis cerita nie....

hukhuk34

~~su manje~~~ said...

uncle mmg rock kapak.......

.::: Princess MOMOY :::. said...

alaa... comelnya
boleh bayangkan situasi tu =)

TiranaAduka said...

#momoy

Kedebaran yang teramat sangat masa tu ...
tak lena tidur.....
Penantian satu penyiksaan tau..ekekekke

ninest123 said...

ray ban sunglasses, louboutin, oakley sunglasses, nike free, kate spade outlet, air max, michael kors, longchamp outlet, louis vuitton outlet, louboutin outlet, nike free, longchamp outlet, air jordan pas cher, ugg boots, tiffany and co, nike outlet, sac longchamp, tory burch outlet, nike air max, louis vuitton, longchamp pas cher, polo ralph lauren outlet, oakley sunglasses, jordan shoes, replica watches, uggs on sale, louboutin shoes, ray ban sunglasses, prada handbags, ugg boots, oakley sunglasses, louis vuitton, tiffany jewelry, oakley sunglasses, louboutin pas cher, christian louboutin outlet, replica watches, polo ralph lauren outlet, burberry, nike roshe run, nike air max, ray ban sunglasses, chanel handbags, cheap oakley sunglasses, louis vuitton outlet, prada outlet, louis vuitton, gucci outlet, longchamp, ralph lauren pas cher

ninest123 said...

lululemon, kate spade handbags, michael kors outlet, replica handbags, hermes, michael kors, ray ban pas cher, tn pas cher, nike blazer, burberry outlet online, nike free run uk, true religion outlet, timberland, vanessa bruno, ralph lauren uk, new balance pas cher, michael kors, burberry, ray ban uk, coach outlet, true religion jeans, hollister pas cher, north face, oakley pas cher, air force, ugg boots, true religion jeans, abercrombie and fitch, nike roshe, sac guess, vans pas cher, lacoste pas cher, mulberry, coach purses, coach outlet, true religion jeans, michael kors outlet, michael kors outlet, michael kors outlet, michael kors outlet, michael kors, nike air max, hogan, converse pas cher, nike air max, hollister, ugg boots, north face, michael kors, nike air max

ninest123 said...

insanity workout, mac cosmetics, hollister, gucci, timberland boots, celine handbags, longchamp, vans, mcm handbags, valentino shoes, nfl jerseys, herve leger, asics running shoes, beats by dre, hollister, instyler, ray ban, nike roshe, ralph lauren, hollister, ghd, louboutin, abercrombie and fitch, nike air max, converse outlet, new balance, reebok shoes, soccer shoes, baseball bats, p90x workout, nike huarache, babyliss, birkin bag, nike air max, giuseppe zanotti, nike trainers, lululemon, ferragamo shoes, iphone cases, oakley, soccer jerseys, vans shoes, bottega veneta, wedding dresses, chi flat iron, mont blanc, converse, north face outlet, north face outlet, jimmy choo shoes

ninest123 said...

doudoune canada goose, bottes ugg, ugg,ugg australia,ugg italia, moncler, replica watches, louis vuitton, canada goose uk, thomas sabo, canada goose, toms shoes, moncler, pandora charms, canada goose outlet, sac louis vuitton pas cher, supra shoes, moncler, montre pas cher, canada goose, canada goose, moncler outlet, swarovski, ugg boots uk, links of london, ugg pas cher, moncler, lancel, canada goose outlet, karen millen, louis vuitton, barbour, pandora jewelry, wedding dresses, coach outlet, juicy couture outlet, marc jacobs, louis vuitton, juicy couture outlet, pandora charms, louis vuitton, moncler, hollister, barbour jackets, ugg,uggs,uggs canada, pandora jewelry, moncler, canada goose, swarovski crystal, moncler