Mak Bekalkan Aku Makanan ke Sekolah | Tirana Aduka
Custom Search

Friday, July 13, 2012

Mak Bekalkan Aku Makanan ke Sekolah

Bekalan Nasi Mak bawakan Untuk Tirana
Tirana Aduka
            Bajunya lusuh...mungkin kerana air yang digunakan dari  telaga atau mungkin habuk yang mengenai pada bajunya....Termenung di tepi tembok kantin sekolah...aku memerhatika dari jauh sambil memakan bekalan yang ku bawa....nasi putih berlauk ikan masin dan kicap...menjadi santapan aku....
Selesai sahaja makan...aku ke
sinki kantin untuk membasuh tangan ku....ku perhatikan dia masih ada disitu..
Sambil menutup bekas makanan ku aku mengorak langkah menuju kearahnya...

"Dah makan...?" aku bertanya....
dia membisu sambil menggelengkan kepalanya...
"Kenapa tak makan..?" soalku lagi...
"Tak de duit..?" aku gelak kecil....
"Mak bapak ko tak bagi duit ke..? gertakku...
"Mereka dah lama tak de..." jelasnya sayu....


Aku terkedu seketika...seribu persoalan bermain difikiran aku........
Aku berlalu pergi meninggalkannya........menuju ke kelas ku..............


             Hari esoknya aku perhatikan dia ada ditempat yang biasa dia berdiri...menantikan sesuatu..seolah-olah sedang menunggu seseorang......kali ni aku  biarkan sahaja......Terkadang aku terlupa hendak memerhatikan dia kerana aku sibuk menyelesaikan urusan geng-geng..menyelesaikan pergaduhan..atau...menyelesaikan perkara yang tidak mnejadi kepuasan hati rakan-rakan ku..memang tak dapat nak puaskan hati semua orang...yang pasti aku kena neutral.....kanan tidak  kiri pun tidak.....


Minggu berikutnya aku tertanya-tanya kemanakah gerangan budak yang biasa berdiri di tepi tembok.....
aku bertanya pada diriku sendiri...mungkin dia kurang sihat, tidak hadir kesekolah....hinggalah pada suatu ketika......aku teserempak dengannya....lalu aku bertanya...


"Mengapa minggu lepas aku tengok ko tak de kat tembok tu..?" Sentak aku
"Oh....!!!! kau perhatikan aku ke..? kenapa...? aku ada buat salah ke...?....Soalnya kembali tanpa menjawab soalanku...
"Taklah macam tu....selalu ko berdiri kat situ.....tapi aku lihat hari tu ko tak de..." Jelasku..
"Sebenarnya..........................aku malu nak bagi tahu.........." dengan nada pilu dia bersuara....
"Aku malu nak cakap.......Makcik kantin tu akan memanggil aku ....jika aku berdiri disitu...Dia bagi aku kuih...nasi lemak atau apa yang tinggal di waktu waktu rehat hampir tamat..aku dapat makan..."
Jelasnya..
"Ko tak sarapan ke kat rumah..?" aku bertanya dengan pelik
"Tak....!!!! kadang aku hanya makan sekali sahaja di kantin..." ujarnya
"Kalau aku tak ada kat sini...makcik tu dah panggilaku awal-awal untuk ambik makanan" ceritanya...

               Barulah akau tahu...Dia seorang anak yatim piatu yang dijaga oleh atok dan neneknya...kehidupannya memang sukar....kalau lihat kasutnya yang koyak sana-sini masih lagi di pakai....tapi aku bukan menilai orang dari segi penampilannya...walaupun berbaju lusuh..tapi ada lencana sekolah ..tak macam aku...berbaju kedut tapi tak ada lencana....Dia mengenali aku...kerana muka aku dan geng aku sering muncul dihadapan perhimpunan..untuk menerima hukuman...tak sangka popular juga...ah........bukan populariti yang ku cari....


             Abah pernah memberitahu tentang sipulan yang susah di rumah buruk itu......mak ayahnya meninggal dunia ketika dia masih bayi lagi akibat kemalagan jalan raya....Mungkin dia inilah anaknya atau dia inilah yang dimaksudkan oleh abahku....Budaknya rajin, sopan dan baik....muda 3 tahun dari aku.

            Bunyi loceng jam 10.....bunyinya. nyaring sekali.....aku berlari deras memegang bekal nasi keluar dari kelas menuju kantin....dia belum ada lagi di tempat biasa..... aku menunggunya....
Aku lihat dia berjalan menuju kearah ku......Aku mengajaknya duduk bersama aku...Aku buka bekalku..lalu aku ambil separuh nasi dan lauk bekalku ..aku letak pada tutup  dan ku berikan padanya...Aku baca doa makan seperti dirumah........dia makan tanpa berkata sepatah pun.....

Berminggu-minggu aku buat macam tu.....sampai di suatu masa dia bertanya....
"Kenapa kau buat macam nie..?
"Apa yang kau dapat..?
"Kau bukan saudara aku...?
"Siapa yang menyuruh kau berbuat begini...?
"Ko anak orang kaya ke...?keluar soalan dari mulutnya sambil mengigit ikan masin
"Nanti aku ada kelas tahanan....ko datang kelas tu...masuk je....Cikgu takkan marah kau..ok..!"Tegasku..

          Dalam kelas tahanan dia duduk di sebalah ku......sambil meletakkan bagnya di bawah meja
"Biarlah kita miskin,asal kita kaya hati...tangan yang memberi lebih baik dari yang menerima..."suaraku
"Tapi aku tak mintak...!" jawabnya...
"Bukan cam tu maksud aku.."aku cuba jelaskan padanya........
"Tingkah laku ko seolah-olah menagih simpati...ko sihat dan bijak..mengapa tak gunakan apa yang ada....


          Aku mempunyai abah dan mak yang sayang pada ku...atok dan nenek tempat untuk bermanja..tapi kau sebaliknya...aku faham......jangan jadikan alasan atas kehidupan ini untuk kau gagal dalam hidup...kuatkan semangat..peduli apa orang nak kata.....kuatkan jati diri ko untuk terus mengorak langkah menuju kejayaan.....jadikan yang tajam itu akal.....yang manis itu senyuman....yang indah itu bahasa......keluar dari belenggu hidup sekarang....pecahkan ruyung itu..." aku menyuntik semangat padanya...Panjang lebar aku cerita....


Aku menasihatinya seolah-olah dia seusia aku...aku syorkan supaya dia mengambil alih kerja ku di kantin..aku nak cuci tangan dari kerja tu..Syukur dia diterima.....


Aku di tingkatan lima......tahun SPM aku santai belajar......... bukan malas cuma..........
dia tidak lagi berdiri di tepi tembok kantin lagi...sepanjang pemerhatianku......sebaliknya berbaris untuk membeli makanan......bajunya tak lusuh.....kasutnya tak seburuk yang pernah kulihat.....
Syukur Atas Nikmat ALLAH.............akau hanyalah sebagai insan...

Khas buat budak senyap EN KAMIL BIN SUHIR........PUTRAJAYA/2011

6 comments:

taqiy said...

kesiannya. :'(

Chic Na said...

sedihnya baca. :(

puteri kasih said...

alahai sedihnya :(

TiranaAduka said...

#Taqiy #chic Na #Puteri kasih

Thanks so much ..
Sudi singgah blog TiranaAduka...
Happy blogging and smile always...
Thanks........

Ikhwan Suhaimi said...

Ermmm.. (-_-)

Good Entry !

TiranaAduka said...

Ikhwan Suhaimi

Syukur.......alhamdulillah

Terima kasih sudi singgah blog TiranaAduka