Atok Dan Nenek | Tirana Aduka
Custom Search

Friday, July 6, 2012

Atok Dan Nenek

Sepanjang kelahiran ku......memang ada cerita yang ingin di kongsikan.....
Aku menangis sepanjang tempuh 45 hari menurut dari cerita yang nenek dan mak aku sampaikan......memang tak tahu mengapa ...apa yang tak kene...
semua dah di usahakan.......dari segi  kesihatan tubuh badan hinga ke rohaniah ...puas aku di telitikan oleh kedua ibu bapaku....

Atok dan neneklah yang menjaga aku di kala malam menjelma.........abah dan mak dah letih jadi mereka yang ambil alih tugas menjaga aku......
Masa dulu....farmasi jarang ada...kalau ada pun dalam bandar ,,,,,di kampung dan pekan-pekan kecil memang payah nak jumpa.....jadi Pusat rawatan kecil yang
menjadi tumpuan.......

Memang payah mengasuh aku ketika bayi...........aku hanya berhenti menangis  jika ku menyusu dan  tidur......
puas diikhtiar pelbagai cara......hingga tanggal seperti bantal kecil menjadi kalung pada leherku ketika itu...
Zaman dulu masih mempercayai...benda-benda seperti itu.......ntahlah.......
Masa aku koyak tangkaltu......aku ingatkan ada EMAS dalam tu....rupanya...surah YASSIN yang di tulis dengan dakwat pen biru satu persatu dengan cermat dan kemas......Cantik tulisan tu...KHATnya sangat indah..

Aku bakar dan aku buang abunya ke laut cina selatan....ada dua tangkal...satu hitam dan satu putih....Dilipat hingga kecil dan di bungkus dengan kain hitam satu dan kain putih satu............Dijadikan kalungku semasa kecil sebagai pelindung........

Akhirnya selepas 45 hari aku kembali normal.............Ntah....aku pun tak mengerti...
Kegembiraan orang tua ku........jelas terpampang di senyuman.....begitu juga dengan atuk dan nenekku.....
Aku jadi anak nenek kesayangan...opssss.......cucu kesayangan.........

Bak kata kata orang..."cakap mintak apa saja ...akan diberi..." dan aku nie jenis yang tak pandai meminta atau meronta jika tidak dapat sesuatu.........dan mereka pun bukan dari golongan yang mewah........

Atokku...seorang petani yang gigih....Atokku meneroka hutan tebal dan dijadikan ladang atau dusun tanaman untuk menyara keluarganya ketika itu.....kalau tak silap aku seawal tahun 75...dia aktiv meneroka
Kudrat yang ada di gunakan menebang menarik dan menebas.......sedikit demi sedikit hingga menjadi tanah dataran yang lapang dan saujana mata memandang......Dengan berbekalkan tulang empat kerat dapat membesarkan 9 orang adik beradiknya...dan hingga kini masih bertenaga...........
Nenekku menjadi pendorong selaku tulang belakang atukku........sering berada disisi......

Mak dan abah telah membuat benteng untuk memisahkan aku ketika itu...mungkin itu tanggapan aku.......dan mereka ada berbuat begitu dengan alasan yang bernas........INGIN AKU BERJAYA DALAM PELAJARAN........usah diikut jejak langkah atokku.........

3 comments:

Fendy Ahmad Thahir said...

waaah... kakek kamu hebat banget. mana photo mereka. jadi pengin liat... hehehe

TiranaAduka said...

Wah....Fendi...
Thanks sudi mampir.......

TiranaAduka said...
This comment has been removed by the author.