Mula mengenal Dunia | Tirana Aduka
Custom Search

Friday, July 6, 2012

Mula mengenal Dunia

Rumah aku dan atok taklah jauh sangat...........selang satu rumah sahaja..jadi aku sering ke rumah atok untuk beriadah.....
Pagi-pagi dah tenrconggok depan pintu rumah atokku.....Sambil tersenyum nenk aku memanggil untuk bersarapan ubi rebus beserta dengan kelapa muda parut manis.........ada keledek rebus dan air teh'O'...selesai sarapan ...aku mengekori atokku ke laman belakang rumah.....

Dengan berbekalkan rokon lenteng dibibir atok........di mencapai parang kecil lalu
mengambil sebatang kayu...untuk di takek-takek......aku terdiam membisu...melihat adegan atokku sambil menghembuskan nafas.......hembusan asap rokok yang berkepol-kepol...keluar memenuhi ruang ..
Dia memanggil aku yang telah terpaku mencangkung lama di satu sudut......

Rupanya aku aku menyiapkan pemegang cangkulnya dari kayu hutan...aku tak tau jenis kayu apa....yang ku lihat ketika itu memang keras dan parang atok aku memang tajam............"Usah sentuh mata parang ini...nanti luka......!" itulah amaran yang keluar dari mulut atok.....memecah kesunyian dari bunyi takekkan kayu.....

Berbentuk seperti sebatang tokangkat....rupanya seakan-akan........Ianya lebih panjang.....Sangat halus pembuatan atokku....Walaupun tiada ukiran pada batang cangkul itu...aku menyentuhnya dari hujung ke pangkal.........
Selesai menakek.......diperhalusi dengan pisau untuk di bentuk bulat...dan di akhiri dengan gosokkan dari sejenis daun yang kasar........sudah lupa apa nama daun tu.......proses mengambil masa seminggu untuk sebatang cangkul......

Dalam seminggu itulah ............setiap pagi aku diperlihatkan dengan teori hasil kerja tangan atokku......sedikit-demi sedikit......setebal kesabaran mungkin di perlukan......waktu  setengah hari di perluangkan untuk hasil kerja tangan yang bakal tertunda ....

Bagaimana aku tau waktu itu adalah setengah hari ketika itu......
Mak aku akan menjerit dari umahku memanggil aku untuk pulang dan pada ketika itulah ADZAN zohor berkumandang  sayup sayup kedengaran......aku segera berlari pulang.............

8 comments:

Mario said...

teruskan menulis...aku suka citer cmni...

TiranaAduka said...

kisah sebenar yang lahir dari memori yang lampau....Thanks Mario sudi singgah...
Maaf jika ada terkasar dalam blog saya ini...
Thankz....

Ruse Sulaiman said...

Suka cara penulisan mcm ni. Terima kasih singgah.

TiranaAduka said...

Thanks sis.....
Blogger baru lagi sis...
Thanks sidi singgah Ummi Iman

Chic Na said...

kenangan waktu kecil mmg susah nak dilupakan. salam kenal ye.

*coklat tu kalau org order br sy buatkan. :)

TiranaAduka said...

erm...sekadar buat memoriku disini..




*erm..kalau saya nak order untuk bulan ramadhan....boleh tak...?

izz iizza said...

mengimbas kenagan ker...:)

teringat pula kt atuk sy yg dh tiada..

salam kenal ya..:)

TiranaAduka said...

Thanks izz....
Yup.....
samalah kita