Aku Di Kasihani | Tirana Aduka
Custom Search

Monday, April 22, 2013

Aku Di Kasihani

Pagi tu masih lagi hujan renyai-renyai , jam sudah menunjukkan jam 9.45.. aku duduk di muka pintu  sambil menantikan gerimis reda.. mak pula sibuk memasak di dapur..
Rumah ku berhadapan dengan jalan raya...ku lihat sayup sayup seperti ku kenal lelaki yang motorsikal  semakin ku perhatikan semakin dekat menuju ke arah rumah ku, dalam gerimis yang agak deras membasahi sekujur tubuhnya..

Pakcikku adik kepada mak ku tiba di perkarangan rumah ku dengan motorsikal Hondanya CBR,
"Assalamualaikum "  salamnya
" waalikumsalam cik...' aku membalas tanpa bergerak dari duduk ku..memerhatikan dia menogkat motorsikalnya dalam kesejukkan..

'Mak ada...' soalnya
'Ada Jap........' balasku

'OOOOOoooooooooooo..!!!!! munggah....munggah...!!!! ' Suara mak tiba-tiba berada di belakang ku..bagaikan sudah berjanji mereka berdua..mungkin bunyi motorsikal pakcikku sudah lali dengan telinga mak , menyebabkan mak dah dapat menjangka kehadirannya..

Aku menghulurkan tangan ku berjabat tangan dengan pakcikku.. dia hanya senyum sedikit dan terus meluru bersalaman dengan kakaknya..

aku mengalihkan sedikit punggung ku untuk laluan pakcikku masuk ke dalam rumah..tanpa berganjak dari tempat asal ku..aku lihat dia duduk di ruang tamu bersama dengan mak..

Tak tahulah apa yang di bincangkan sebab aku tak pasang telinga untuk mendengarkannya.. mak nak menuju ke dapur semua ..untuk membuatkan pakcikku air minuman tapi di halang...

"Tak payah kak..!!!!!! sekejap je ni...!!!' Suara pakcikku kuat . itulah yang dapat ku dengarkan sambil menoleh ke arah mereka di ruang tamu.. lama juga mereka berbincang.

Aku memerhatikan CBR pakcikku dari muka pintu tempat ku duduk...memang agak menarik tapi aku tak lihat dengan dekat atau cuba untuk menghampirinya.. gerimis semakin kurang turunnya, cuaca semakin teduh...tapi perbincangan mak dan  adiknya semakin hangat..berbalas soalan mak pada pakcikku..

Aku bangkit dari tempat dudukku...Pakcikku mengeluarkan not RM10 beberapa keping dari dompetnya dan di berikan kepada mak ku..di letakkan di hadapan meja betul-betul di  hadapan makku..tak tahu bayaran untuk apa..tak banyak mana jumlahnya..tapi menjadi tanda tanya padaku..adakah mak meminjam wang dari adiknya..? atau adakah pakcikku memulangkan wang yang di pinjam olehnya dari makku..?

Berbagai-bagai persoalan timbul atas tindakkan yang di lakukan pakcikku ..aku termenung seketika sambil berlalu pergi menuju ke dapur..kelibatku tidak di hiraukan oleh mereka..

3 comments:

Anum said...

sabar ya :)

Unknown said...

hal org tua...biarkanlah..

Unknown said...

mungkin ada sesuatu tu kut bro...takpe...nanti ada masa...risik2 ler kat mak tu......