PANGKLING | Tirana Aduka
Custom Search

Wednesday, April 17, 2013

PANGKLING


PANGKLING atau PANGKELING

PANGKLING adalah perkataan bahasa jawa yang membawa maksud
"SUDAH TAK CAM " atau "HAMPIR TAK CAM " biasanya perkataan PANGKLING ini di gunakan untuk situasi yang sudah lama tak bersua muka dan jumpa secara tiba-tiba..perubahan dari segi fizikal pada tubuh badan ,rambut, warna kulit, suara, atau sebaginya yang melibatkan diri seseorang  itu tapi dia adalah orang yang sama ( dulu kini dan selamanya) ... maka perkataan PANGKLING ini sesuai di gunakan dalam situasi tersebut

CONTOH AYAT
Wes sui orak ketemu PANGKLING aku...
Dah lama Tak berjumpa HAMPIR TAK CAM aku


TiranaAduka

13 comments:

Hairul Hafiz Karim said...

senang sikit nak menyebutnya...

Nurzakiah Hanum said...

try2

Daddy Ziyyad said...

okeh..okeh..saya dah hafal...boleh try ngomong jawa dgn suami makcik saya...hahaha

Kesuma Angsana said...

susah juga nk sebut ni ...

Kakzakie said...

Angger kakak ngomong pangling orak payah ono 'K' angger ngejo ne...

Ujie said...

Ooo..kak zakie sebut pangling ya. Saya mmg sebut pangkling. Camne boleh lain ek, pdhal kampung dekat2 je.

*sorry TA, begedil ikan tu cuma sesaja utk makan sendirik. :)

Nisah Idham said...

selalu dengar mak cakap ayat 'pakling" tatkala tiba di kampung :)

Farah Waheda Wahid said...

x silap2 orang ingat sebutan bahasa Cina...

Wirda Amir said...

salam tirana...

masih cam lagi tirana kat sini..hehe

Remy hazza said...

susah jugak nak sebut.....

Coach Factory said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Coach Factory said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Coach Factory said...
This comment has been removed by a blog administrator.