BESARNYA KEMALUAN | Tirana Aduka
Custom Search

Tuesday, April 30, 2013

BESARNYA KEMALUAN

Aku Mohon Ampun Pada Mu YA ALLAH

Terlebih dahulu Tirana memohon maaf andai ada yang tersinggung dalam kebanyakkan entry-entry TiranaAduka.. kisah hidup TiranaAduka yang di tulis dari nukilan hati ini. yang luhur dan suci.  Mungkin dapat di tatapi di masa akan datang oleh adik-adikku atau  keturunan ku ini....sama ada terasa pada mereka secara langsung atau tidak langsung TiranaAduka Mohon maaf zahir dan batin
....

Malu-semalu malunya atau dalam bahasa lebih mudah di fahami dengan penulisan BESARNYA KEMALUAN.
Bila mana aku mengemis meminta seseorang sebagai PENJAMIN ( nak minta tandatangannya)  untuk membolehkan adik-adik ku meneruskan pelajaran mereka ke menara gading   TAjam tau gading tu...huhuhuhu...
Banyak borang yang perlu di sain..aku usung kesana-kesini.. memang sibuk minggu tu...dalam tempoh sebulan kalau aku tak silap..dah lama juga peristiwa ni..Terbatuk kecil aku..

Tebal muka.. tak payah ceritalah..
Ada yang berkata

' Ni kalau tak bayar macam mana..? "

Aku hanya tunduk membisu...dan lantas berkata...'INSYA-ALLAH BAYAR BALIK '

Seolah-olah kurang yakin dalam bab pembayaran..aku  sedar keluarga kami bukan dari orang yang berada tau mewah. Serius kata tak de seorang yang senyum ketika aku mnegemukakan dokumen untuk di sain...
Aku tak nak adik-adik aku tercicir dalam pembelajaran mereka...biarlah aku seorang...usah mereka..

     Ku buang perasaan MALU yang membuku di hati ku dan segala macam perasaan negetif..
Yang aku nak hanya sain mereka yang berkelayakkan sahaja..memang sukar untuk meyakinkan mereka..
Ialah...sain borang PTPTN... dapat apa pada si pen-ayain..?Biarlah aku jadi pengemis....
Serius kata aku  malu malu di dalam hati


     Waktu tu aku tengah buat Triumph..memang betul-betul genting , maksud genting bagi aku , aku memang memerlukan duit yang banyak untuk menyiapkan triumph bath tub aku... mungkin bagi sesetenagh orang yang berada atau mampu boleh henyut sekali nafas je..tapi aku sebaliknya....Aku mementingkan keperluan terlebih dahulu bakinya baru aku campak untuk triumph....
Mak tak ku lupakan, barangan dapur, bil api air  masa tu belum ada telifon di rumah...duit poket mak abah.. dan simpanan rm150 dalam asb aku untuk sebulan bakinya baru aku  belikan kelengkapan triumph bath tub aku tu...

    Kata orang ikat perut tidak sama sekali aku tak ikat perut sebab aku bawa bekal dari rumah ke tempat kerja..
manggkuk tingkat sekarang hanya bangledesh sahaj yang guna..aku gunakan pada masa tu ..kata orang jawa ' mangkuk renteng' atau mangkuk tingkat.. aku dah biasa dan aku tak ada sedikit pun rasa malu..
TERIMA KASIH MAK...I love YOU mak!!!!!!!! 

      Kali ini aku tak nak kehabisan duit aku lagi sebab  mak dah pesan...adik-adik dah besar panjang pandai fikir sendiri dari apa keputusan yang mereka buat..
Ntahlah aku ni jenis yang rock kapak kot berani mati...Niat hati nak je aku keluarkan semua duit yang ada bagi melangsaikan hutang-hutang PTPTN mereka...Kalau tak silap aku lagi tinggi mereka belajar lagi banyak hutang..

     Erm.....setahun 5 bulan kalau tak silap perkiraan aku aku stop projek Triumph Bath Tub aku....
Aku masukkan ke akaun adikku yang berhutang dengan pengetahuan mereka sendiri tapi tanpa pengetahuan mak...mak aku mintak maaf mak...bukan niat aku nak menderhaka kata-kata mak tu.....Ampunkan aku mak......Ya Allah Ampunilah dosa aku ini....amin

Apa lagi yang nak ku gadai..emas aku tak punya..harta apakan lagi..
Bila aku berbincang dengan mereka semua...pelbagai alasan yang mereka kemukakan....nantilah...belum dapat stabillah...tak payah bayar pun tak apa lah...itu memang duit kitalah.....aduh..pening juga aku di buatnya...ialah mereka belajar jauh-jauh..tinggi pulak tu..aku tanya satu...

PPPPerghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!..
Tahap kesabaran mula teruji di kala soalan-soalan  bonus seperti ini ter......ter......ter.....terkeluar...( aku tahu mereka marah)

"Abang tahu apa..abang tak sekolah tinggi.."
"Abang sijil pun tak de....."
"Abang tahu buat motor buruk,keja,balik je motor,balik motor lagi"
'Abang makwe pun tak de...kawin dengan motor buruk je la"

      Menyirap seketika...tipu tak marah potong kuku kalau tak marah....aku marah dalam hati tapi aku simpan..tahan selagi boleh...kalau ikut kata kepala muda aku.... aku sepak  je.....celupar mulut adik aku .. perempuan pulak tu...

      Petuanya mudah je....bila mereka berkata yang pedas-pedas dan berdesing  pada aku....aku pastinya akan marah dan aku akan kenang kembali waktu dia kecik..aku basuh berak kencing dia ..aku jua suapkan makan walau tak selalu..aku dokong dia di belakang, aku main  bersama..gaduh-gaduh kecil tu biasa..esok lusa baik lah...budak-budak masa tu....BOHONG jika kata tak gaduh...
Aku kembali tenang dan senyum sedikit akibat teringat gelagat mereka di masa tu...API KEMARAHAN aku TERPADAM DENGAN sendirinya....

        Berjela-jela jawabnya...aku kalah 1 lawan 4.... mana adil.....huhuhuhu tewas dalam pedebatan mereka...............
Yang aku tahu, aku ni tak sekolah tinggi dan tiada kertas....istilah yang aku pelajari tentang hutang ialah  ' Berhutang haruslah Di bayar' WAJIB  tak kira pada si kafir hatta sesama muslim

tup tap tup tap....separuh  dah terlunas dan aku ajak semuanya bermuzakaroh di meja usang abah di dapur...
setelah setahun lebih aku usahakan.alhamdulillah..
mak membela aku..bukan aku nak jadi hero pada mereka... tapi aku rasa bersalah andainya mereka  sampai ajal siapa yang harus mengambil alih ..itulah ayat aku pada mereka di akhir perbincangan kami..

Syukur kini  di tahun 2013 ini tinggal sorang je yang belum habis sebab dia sambung P** atas duit sendiri dan tidak meminjam lagi...sebab serik membayar huhuhuhuhuhu...bagi aku adatlah orang berhutang kena bayar...TAKUT....AKU yang Takut Dengan AZABNYA.....

    Teringat aku pada sipulan dan sipulan yang suatu ketika dahulu berpangkat dan kini dah bersara..giliran ank-anak mereka pula memerlukan bantuan.....aku dengan berbesar hati menyuruh mereka berjumpa dengan adik-adik tanpa  pengetahuan ibu bapa mereka...
Roda hidup sentiasa berpusing..kadang kita di atas dan kadang kita di bawah...
untuk mendapatkan sain mereka..alhamdulillah...mereka dengan  ringan hati dan rezeki yang mereka dapat melimpah ruah...mungkin mereka tak nampak tapi aku yang nampak selaku pemerhati...

Pesanan aku pada adik-adik ku...Andai ada yang meminta sain ko untuk gerento bagi tujuan pembelajaran sain je.....aku yang gerento mereka...andai mereka belajar main-main aku cari ke lubang cacing dan aku akan tanam mereka tinggalkan kepalanya sahaja biar boleh bernafas...jika mereka gagal dalam pembayaran, Dan jika mereka gagal dalam pelajaran berilah mereka peluang kedua sebab dengan minat yang jitu serta semangat + doa..insya-allah akan berjaya..doakan je yang baik-baik untuk mereka..

Aku tak pernah ceritakan pada adik-adikku betapa malunya aku ini di waktu itu..sehinggalah coretan ini ku luahkan....

Aku menitiskan air mata aku di kala menaip coretan ini... walaupun  mereka semuanya ada kedudukkan berpendidikkan tinggi bergaji amat-amat besar....
Mereka sanggup mengangkat aku di kala aku susah ,
Menerima pendapat aku walau aku tak setaraf M****R yang mereka ada.... mengutip aku di kaki lima andai aku terjatuh dan tergelincir.syukur alhamdulillah walau aku tak punya kertas tapi aku ada mak abah adik beradik yang amat menyayangi aku tak lupa juga buat CINTAKU ( Isteri)....sedih jap.....lap dengan tisu...ALHAMDULILLAH...Ya ALLAH..... Terima kasih ALLAH......

KeEgoan Adikku
Adik Bongsu TiranaAduka
Senda Gurau Adik Beradik TiranaAduka




45 comments:

Carlos Santiago said...

itulah kehidupan

Remy hazza said...

sedih dengar cerita bro tirana... kekadang segala penat dan usaha kita tak dihargai...... itu lumrah satu perjalanan..... sama dgn remy...... bersusah jugak nak masuk belajar dulu...... maklumlah keluarga tak mampu...tapi insyaAllah...Allah memahami...pasti ada jlnnya.....

Mrs Velentine said...

mempunyai abang seperti TA amat membanggakan bertuah adik2 TA...Sebab MV faham perasaan TA,,,MV pun tanggung adik sekolah skg

wantie said...

itulah sebuah kehidupan. Adanya orang yang bernama baik apabila ada orang tak baik jugak. baru boleh di bandingkan yang baik dan yang tak baik...

berapa kerat la manusia dalam dunia ni yang boleh berfikir cara nak bayar hutang. cara nak berhutang tu banyak la dok fikir.

Sekiranya kita berdoa dan berusaha untuk membayar hutang, Nescaya Allah akan mempermudahkan segala perjalanan kita untuk membayar hutang.

Kakzakie said...

Entah mengapa hati kakak bagai terguris dan airmata kakak turut mengerti kerana kakak mengalami semua ini dulu... namun syukur berkat doa,usaha kami sekeluarga kini tak ada yg menagih pada org...

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam TA..
terkujat jap baca tajuk entry tu... huhu..

Alhamdulillah..kasih sayang seorg abg & luhur hati seorg anak..
tersentap jgk hati mmbacanya..
tabah TA..tahniah TA..
Semoga TA senantiasa bahagia dikelilingi insan2 tersayang ;)

Kesuma Angsana said...

Sebak & terharu KA baca TA !

❤Kamsiah❤ said...

sebuah catatan yg menginsafkan saya..sedih,sebak...erti sebuah pengorbanan..

Hairul Hafiz Karim said...

TA memang abang yg baik...

Hasrina said...

kesat air mata...dah banyak susahkan parents kakak dan abang masa study

Anonymous said...

Salam Ta...saya dah masukkan duit dalam acct TA nak advertise dalam blog ni......sek acct pls...

Ieda_

Nisah Idham said...

Salam TA..
sedih nisah baca cerita TA.
Besar pengorbanan TA terhadap keluarga. semoga Allah berikan kebahagiaan buat TA & keluarga hingga ke Jannah (^_~)

Jay Ar said...

JR pernah menjadi penjamin 3 org sahabat dan saudara mara. Dari 3 org itu cuma seorang yg bermasalah, sampai sekarang MARA masih mencari JR sebagai penjamin bila dia lambat bayar. Malah surat dari Mahkamah pernah sampai ke tangan JR kerana kelewatannya membayar. Bagi JR lebih rela masuk penjara dari bayar hutang kawan yg sekarang dah senang lenang jadi CEO satu syarikat besar....

Mujur juga dua lagi yang JR jadi penjamin mereka bayar balik secara teratur. Benarlah kata org tua2 rambut sama hitam hati lain2...

Hatimi Tahirruddin said...

sabar bro...semoga diorg sedar pengorbanan bro satu hari nanti....

eita said...

itulah realiti kehidupan....
masa susah memang orang pandang kita..
bila dah senang semua haprak belaka..

sabor lah..mungkin ada hikmah yang kita tak tau di sebalik kejadian tu


jadikan ini satu pengajaran..untuk masa akan datang

husna zahidi said...

sabar ye TA..pasti ada hikmah sesuatu perkara yg berlaku..

x sgka ye..luahan ini boleh jd pengajaran buat husna..spaya kenang stiap jasa dan pengorbanan stiap insan yg mnolong kita..

Saiful Anas said...

Selamat Malam Mimin [Admin], Wew ada yang baru nihh..

Izin Nyimak yak..

Jangan Lupa Mampir ke Blog Sederhana Saya Yak..?


:D

Hanif Idrus said...

Bro melalui satu pengalaman yg hebat. Membesarkan adik2 dan menjaga org tua.
Dan yg terpenting ikatan adik beradik tetap kukuh...sebagai awak tiangnya.

menopausal mama said...

Stopping by to say hello! Do you have a way for me to translate your blog post so I can read them? I would love to be able to read about you!

BUNDA a.k.a KN said...

Disubuh hari yg dingin ini tersentak bunda membaca kisah ini..sebak hati ini...menitis air mata ini...bunda juga seorang kakak sulung kpd 9 orang adik beradik, bunda dpt merasakannya...kerana cerita kita hampir serupa...

itulah kehidupan..setiap pengorbanan bukan untuk di harap balasan..cukuplah sekadar penghormatan seadanya..bukan kata nista yang menyakitkan...

sempena di Hari Pekerja ni..TA salah seorang pekerja cemerlang kepada keluarga...

moga TA bahgia dunia akhirat disamping keluarga tersayang.. aamiin

Gee GTG said...

salam tirana..^^
terima kasih singgah blog saya..yeay!!
sabar ye..InshaAllah masa depan yang cerah bakal iba..
Allah menyebabkan sesuatu itu dengan hikmah disebaliknya..^^

saya follow tirana ye..^^

Puan Kutu said...

berliku sungguh pengalaman hidup tirana..setiap pengorbanan ada kemanisannya..dh terbukti kan..

Najwa Ayuni said...

Untung adik-adik uncle yang ada abg mcm uncle TA :)

Nora Karim said...

sebaknya baca... sampai hati adik cakap gitu... apa pun TA mmg abang yang bertanggungjawab dan bersunguh memastikan adik2 berjaya... Moga akan teguh hormat mereka pada TA.. amin...

tenku butang said...

sedihnya baca entri ni.. xpelea.. ini pengorbanan TA buat adik2.. suatu hari nanti Allah akan beri ganjaran yg lebih besar buta TA.. Aminn..

teman udah follow sini yea.. klu sudi follow lea teman.. klu dh follow thanx n teman hargai sgt2.. salam pkenalan.. =)

Mas Nady said...

hmm.. begitulah yang di sebut kehidupan sobat. ada pahit ada manis, ada bahagia ada duka..

Boku no Blog said...

Salam ziarah sobat, ijin baca dan menyimak postingannya.

HeNRieTTa JoSe said...

Sedeynye....itu la...kdg kala org mmg xmenghargai apa yg kita korbankan utk dorg....bykkan bersabar yea....xpe, ada istri akan sentiasa menyokong..nnti lg ada anak juga akan menyokong....biar la org belajar pndai....kdg kala kepandaian dia hnya atas kertas...luar kertas, kita yg xskulah tinggi kadang kala lebih pandai...

BlogS of Hariyanto said...

saya jadi terharu membaca postingan ini, empat lawan satu, pandangan orang saman kini, hanyalah gelar dan jabatan, namun banyklah orang yang tak punya gelar dan jabatan, namun mampu membiayai adik2nya ke jenjang yang lebih tinggi...ayo semangat sobat, tenang saja..ALLAH kan membalas semua amalan kebaikan bagi hamba-NYA yang selalu sabar dalam menghadapi cobaan.... salam, keep happy blogging always :-)

ANNA MARIANA said...

nice sharing.. T_T

Riedaffya ibrahim said...

sebak sy bace entri ni TA...kehidupan mmg camtu kan..kalo kite berharta, ramai menyinggah..kalo xde sen org nak lekat pon susah,..

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
QasehnyaRania said...

sedey.
kalau teda begitu bukan kehidupan namanya

Wirda Amir said...

Setiap dr kita ada kisah duka dlm hidup...

Mataku berkaca disebalik kacamara....tearsss

Aziela said...

Sis ada adik yang sangat sombong dengan sis. Sesuka hati hina dan kutuk. Alhamdulillah...mungkin rezeki dia lebih baik dari sis. Tapi, rasa sedih kerana sejak dia kecil menjaga dan berkorban untuk mereka seolah2 hapus ingatan tu. Tapi bila baca Surah Al-Rahman, kembali kita bersyukur dengan segala nikmat Allah untuk kita. Apalah sangat hinaan manusia berbanding dengan azab di hari perhitungan, kan.

Syida Rasyidah said...

sedih baca. Kita pun pernah rasa cam tu, kte tak ada adik, tapi dulu lepas habis belajar, lambat dapat kerja, time nak raya M**A hantar surat dekat penjamin suruh bayar pinjaman,lepas tu pakcik kte yg jadi penjamin kedua dah bising dekat Ayah,padahal ayah kte penjamin pertama, sedih je rasa, last-last sambil tunggu dapat kerja tetap,kte kerja jadi operator kilang, sekurang-kurangnya dapat tutup sikit mulut orang,

Lumrah manusia, bila kita susah orang susah nak tolong, bila senang sikit, ada je yang nak merapat..

Sekian pandangan saya.. sob sob.. *tacing*

Anonymous said...

There is definately a great deal to learn about
this issue. I like all the points you have made.



Also visit my blog search engine optimization

Coach Factory said...

air max, ugg pas cher, moncler outlet, babyliss pro, moncler, jimmy choo outlet, hollister clothing store, ghd, canada goose outlet, wedding dresses, p90x, ugg australia, marc jacobs, soccer jerseys, reebok outlet, baseball bats, beats by dre, moncler, nfl jerseys, valentino shoes, insanity workout, north face outlet, canada goose, uggs outlet, mcm handbags, iphone 6 cases, mont blanc, celine handbags, ugg boots, canada goose, soccer shoes, lululemon outlet, birkin bag, bottega veneta, canada goose uk, instyler, ferragamo shoes, north face jackets, moncler, rolex watches, giuseppe zanotti, new balance shoes, ugg, ugg boots, chi flat iron, timberland boots, canada goose jackets, asics running shoes, canada goose, herve leger

Coach Factory said...

louboutin outlet, air max, kate spade outlet, tiffany and co, coach outlet store online, coach factory outlet, oakley sunglasses, louis vuitton, tory burch outlet, michael kors outlet, air max, louis vuitton handbags, michael kors outlet, louboutin shoes, nike free, longchamp outlet, nike shoes, christian louboutin shoes, louis vuitton outlet, burberry outlet, gucci outlet, oakley sunglasses cheap, prada outlet, kate spade handbags, coach purses, michael kors outlet, true religion jeans, polo ralph lauren outlet, michael kors outlet, coach outlet, prada handbags, burberry outlet, polo ralph lauren outlet, longchamp handbags, true religion jeans, louboutin, jordan shoes, ray ban sunglasses, michael kors outlet, louis vuitton outlet, longchamp handbags, louis vuitton outlet stores, chanel handbags, michael kors outlet, oakley sunglasses, ray ban sunglasses, true religion outlet

Akshay said...

Useful quotes and messages thanks for sharing. nice looking site and great work.
happy hug day
happy kiss day
kiss day images
teddy day images
valentines day quotes
mothers day quotes

Valentine Greetings said...

happy valentines day 2017
valentines day 2017
happy valentine's day 2017
valentines day quotes
valentines day messages
valentines day gifts
valentines day romantic gifts
valentines day 2017 cute
valentines day purpose day 2017
rose day 2017
purpose day 2017
happy rose day
propose day quotes
chocolate day 2017
Valentines Day memes
deadpool Valentines Day
Valentines Day 12s
tumblrs Valentines Day
Valentines Day nails
Valentines Day puns
Valentines Day images
Valentines Day megashare
Valentines Day diy
someecards Valentines Day
Valentines Day jordans
valentine Week
Valentines Day ideas
Valentines Day Quotes
valentines day sayings
Valentines Day cards
Valentines Day ideas
Valentines Day gifts
Valentines Day funny
funny valentines
Valentines Day poems

Madhuri Dixit said...

This is such a great resource that you are providing and you give it away for free.
bridal mehndi designs for full hands front and back
lehenga blouse designs
very simple mehndi designs for beginners for hand
sleeveless blouse designs

rashmi panwar said...

Vivo T20 Ipl 2017
Birthday Frog
Bollywood Box Office
Daily Whatsapp
Happy Birthday Wishes
Facebook Images
Bolly Times
Lovely Hd Images

jayachandrareddy said...

The most unique way to celebrate Friendship Day would be hold a gathering for your favorate images,quotes,hd wallpapers,messages,pics,photos and many more... Be that as it may, this thought needs a touch of arranging and exertion as you have to choose where to post(facebook,whatssapp,twitter,instagrame etc..) Once that is done, ring your pals and simply have your indulgence !

happy friendship day images

happy friendship day 2017

friendship day quotes

happy friendship day quotes

friendship images with quotes

friendship day messages

friendship day wishes

happy friendship day message

friendship day status
friendship day date

happy friendship day date

happy friendship day images

looknlike said...

Goodnight Memes
good morning gif animated
funny good morning meme
funny i miss you meme
Man Arrested for Everything meme